Is het normaal dat je je eten door de magnetron heen ruikt?

Betekent dit niet dat de magnetron niet goed afgesloten is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is normaal je eten te ruiken wanneer je het in de magnetron bereidt of opwarmt.

Wat dit betekent is dat de magnetron niet luchtdicht is. Dat klopt, dat is normaal.

De *straling* komt er niet uit, want die wordt niet meegevoerd met de lucht of met de geur. De straling wordt tegengehouden door de metalen wanden van de magnetron en door het metalen laagje op het deurtje (dat ervoor zorgt dat je zo slecht naar binnen kunt kijken).

De geuren komen dus wel naar buiten, de straling niet.

Cryofiel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is normaal. De plaats waar de straling zit is wel goed afgesloten ( dus veilig voor de kijker) , maarje zult in de oven zien dat er ook gaatjes zitten. Een deel ventileert aan de achterkant van de magnetron, dat moet ook wel, anders explodeert de hele boel. Je kunt ook zien dat aan de achterkant van het apparaatplm 2 cm ruimte wordt vrijgehouden door enkele uitstekende nokjes. Zo staat het nooit pal tegen de muur maar wordt warme en vochtige lucht afgevoerd. Dat het opeens naar eten ruikt in je keuken is dus niet vreemd. Je zou het deels kunnen voorkomen door een magnetrondeksel over de schotel te zetten ( daar zitten gaten in vanwege de ventilatie) of een omgekeerd bord , beetje scheef vanwege de ventilatieruimte. Ooit heb ik zulke deksels gekocht bij Tupperware ( internet) en ik heb ze ook gezien bij Ikea. Het scheelt ook veel gespat en gedoe. Aanrader!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja en ja.
Het is normaal dat je je eten door de magnetron heen ruikt.
De magnetron mag niet goed afgesloten zijn, want alles wat warmer wordt zet uit. En als de magnetron afgesloten zou zijn zou hij exploderen.
Reddie