Waardoor wordt een geschilde appel bruin,als hij een tijd blijft liggen?

Het is een vorm van oxidatie,maar wat oxideert er dan precies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

In het vruchtvlees van de appel zitten ijzerhoudende stoffen en wanneer deze met zuurstof in aanraking komen, kleurt het vruchtvlees bruin. Vandaar ook de 'roest'kleur.

In het vruchtvlees zitten polyfenolen en zijn antioxidatief (gaan de oxidatie tegen). Dit beschermt de vrucht tegen de schadelijke invloed van zuurstof. Deze stof zit voornamelijk in de schil, maar ook in de celwand.

Planten bevatten ook verschillende enzymen. Eén daarvan is het polyphenoloxidase. Deze heeft als eigenschap dat het polyfenolen aan elkaar knoopt. Hierdoor ontstaan er hele grote en complexe moleculen. Deze zijn bruin. PPO zit normaal in de cellen van de plant. De bruine stoffen hebben een beschermende werking tegen schimmels.

Polyfenolen en PPO komen dus normaal niet met elkaar in aanraking. Alleen wanneer de celwanden kapot gemaakt worden, dus bijvoorbeeld tijdens het schillen, kunnen PPO en polyfenolen met elkaar reageren. Fruit wordt dus alleen bruin wanneer de cellen beschadigd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

appels hebben hoog ijzergehalte en dat ijzer oxideert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een geschilde appel wordt bruin omdat de ijzerhoudende chemicaliën in het vruchtvlees na het schillen reageren met zuurstof. Dit proces heet oxidatie.

Fruit bevat een aantal stoffen, de zogenaamde polyfenolen. Dat zijn stoffen die bijvoorbeeld zorgen voor de kleur van fruit, ze hebben ook een anti-oxidatieve werking, dat wil zeggen dat ze de schadelijke werking van zuurstof tegengaan. Deze polyfenolen zitten vooral in de schil, maar ook in de vrucht zelf. Ze zitten voornamelijk in de celwanden van de plant.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees voor meer info de bron.