Kan een horeca munt ongeldig verklaard worden?

Diverse horecagelegenheden hebben gezamenlijk 1 horecamunt, welke ze bij de Rabobank inkopen. (na vooraf een x bedrag gestort te hebben als tegenwaarde van de munten)
Nu staat er een einddatum op. Maar is dit wettelijk toegestaan?
Aangezien meerdere horecagelegenheden er gezamenlijk gebruik van maken, ipv 1 gelegenheid die voor zichzelf bepaald hoe en wat.
De horecagelegenheden brengen, icm de Rabobank, een betaalmiddel op de markt waar men, in mijn ogen, niet zomaar van kunnen zeggen: nee, die is niets meer waard.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (1)

Ik denk dat je het zo moet zien: Als je kaartjes voor een feest koopt, dan is dat kaartje maar 1 feest geldig, je kunt het niet bij alle dezelfde soort feesten gebruiken. Je koopt dus iets, wat je op kunt maken, maar dat niet hoeft te doen, je hoeft niet naar het feest tenslotte. Of dat je een cadeaubon koopt.
Een cadeaubon moet u kopen. Met de waarde van deze bon kunt u later een product uitkiezen. Degene die de bon koopt, accepteert de voorwaarden die de verkoper heeft bepaald. Meestal staan deze voorwaarden op de cadeaubon. U kunt de cadeaubon meestal niet inwisselen voor geld. U kunt het vragen aan de verkoper, maar hij hoeft u het geld niet te geven.

Hoelang is een cadeaubon geldig?
Staat er op de cadeaubon geen datum? Dan is de bon voor altijd geldig. Vaak staat op de bon een uitgiftedatum. De uitgiftedatum is de datum waarop de cadeaubon gekocht is. Staat er alleen een uitgiftedatum op de cadeaubon? Dan is de bon vijf jaar geldig.

Er bestaan ook cadeaubonnen die korter geldig zijn. Dan staat er vaak een uitgiftedatum op. En hoelang de bon geldig is. Er staat dan bijvoorbeeld: deze bon is geldig tot een jaar na de uitgiftedatum.

Is een cadeaubon korter dan een jaar geldig? Dan kan dat niet redelijk zijn. De verkoper moet dan bewijzen dat dit toch redelijk is. Bijvoorbeeld bij consumptiebonnen of muntjes voor een bepaald feest of festival. Is uw cadeaubon niet meer geldig? Dan kunt u de verkoper niet dwingen om toch nog iets uit te mogen zoeken. Soms mag u toch nog iets uitzoeken. Dat hangt af van de verkoper.

Je kunt het dus als verlies zien, maar ook kun je alle horecagelegenheden die de munt uitgaven of accepteerden vragen of je je geld terug kan krijgen, ik verwacht eerlijk gezegd niet dat je dat krijgt, hooguit een drankje als je een vaste klant bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
Ik vind de vergelijking met een cadeaubon mank gaan. Voor de muntjes in de vraag is namelijk geen alternatief betaalmiddel, de muntjes zijn HET betaalmiddel. Zaken die je met een cadeaubon koopt kun je vrijwel altijd ook met cash geld betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goede opmerking, toch zijn er overeenkomsten met de cadeaubon, je kunt hem inleveren op de plekken die aangegeven zijn, nergens anders, net als de munt. Je betaald zonder contant geld, maar met een betaalmiddel in de vorm van een bon, pasje of muntje. Ook is een cadeaubon vaak beperkt te besteden, net als het muntje. Ik heb ook specifiek gezocht naar de cadeaubon bij het beantwoorden van de vraag, en kwam per toeval ook het muntje tegen.
Bedankt voor je reactie paulus811.