Dit hangt af van het soort van kaas. Van sommige, vooral zachte, kazen is de korst zeker eetbaar. Bij de meeste andere kazen is het niet de bedoeling dat de korsten worden opgegeten.
Sommige kazen (zoals de traditionele Gouda of Edammer) hebben een plasticachtige coating die moet voorkomen dat de kaas tijdens de rijping te sterk uitdroogt. Om te verhinderen dat de kaas aan de buitenkant beschimmelt, wordt aan het buitenlaagje het antibioticum pimaricine (= natamycine, E235) toegevoegd. Alhoewel dit in kleine hoeveelheden niet schadelijk is, wordt toch afgeraden om die coating op te eten. De kaaskorst direct onder het plastic laagje is wel eetbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt kaaskorst prima eten, dat heb ik vroeger zo vaak gedaan. Het verteert wel maar langzamer dan de rest van de kaas omdat de korst nogal taai is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
bedoel je dat plastic achtige laagje? dat is een soort van kaarsvet met antibiotica erin, niet bedoeld om te eten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat weet ik inmiddels wel maar toen ik jong was wist ik dat nog niet en toen at ik het ook weleens op. Het is niet gezond maar het verteert wel en ik heb er - voorzover ik weet - niets aan overgehouden.