Hoe kan het dat ik na een uur weer trek heb, terwijl ik me net barstens vol heb zitten eten aan tapas, en er niks meer bij kon?

9 jaar geleden
3K
Amadea
9 jaar geleden
Groeispurt?
Snuffel
9 jaar geleden
Lol, in de breedte dan...
Snuffel
9 jaar geleden
Ja, volgens mij wel hoor.

Het beste antwoord

Je hebt waarschijnlijk dan te veel koolhydraten beginnen gekregen.
Koolhydraten zorgen vaak voor een te hoge bloedsuiker. Je voelt je even heel goed en daarna snel heel slecht en krijg je weer honger.
Om er voor te zorgen dat je bloedsuiker normaal blijft *of zo normaal mogelijk* moet je een zorgen voor een beperkte inname koolhydraten en een goede verdeling tussen vetten en eiwitten en koolhydraten.
Zorg ervoor dat je met elke maaltijd goede vetten binnen krijgt (denk aan kokosolie of olijfolie of iets dergelijks) Je blijft dan het langst vol.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Om langer een vol gevoel te krijgen is het belangrijk om onbewerkte en complexe koolhydraten te eten. Dat houdt in vers fruit, groente en volkoren producten.
Een voorbeeld hiervan is bijv. Wit brood, als je voldoende witbrood eet zit je vol, maar al vrij snel zul je wel weer wat trek krijgen. Maar wanneer je volkorenbrood eet, zal het langer duren voordat je weer trek krijgt. Dat komt door de complexe kokolhydraten, die worden als het ware langzamer door je lichaam verwerkt.

Ook kan het meespelen dat je eten suiker en vet bevatte. Hierdoor krijg je vaak nog meer trek in dit soort producten. Wanneer je bijvoorbeeeld ijs of iets uit de frituur eet, krijg je al snel weer trek in zoiets.

Zie onderstaande link voor meer info en op internet is er nog veel meer over te vinden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even een reactie op het antwoord van Zippje. De slechte vetten natuurlijk niet te verwarren met de goede vetten! Aangezien veel mensen vetten verafschuwen vond ik het toch even nodig om dit erbij te melden. Slechte vetten: verzadigde vetten en transvetten (frituur e.d.)
Goede vetten: onverzadigde vetten (vis, noten, olie, zaadjes, ...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal waar UpsideDown, goede vetten zijn juist erg gezond! En ze stillen ook je honger voor langere tijd.
Je eet te weinig eiwit. Koolhydraten, ook complexe, vullen wel, maar verzadigen niet. Als je maag leeg is, wil je weer.
Eiwitten verzadigen en stillen je honger langdurig. Geen Tapas dus, maar roerei met spek.
9 jaar geleden
Snuffel
9 jaar geleden
Ja, die tapas is een hoop 'rotzooi', vet enzo. Alleen ben ik vegetarier, roerei zonder spek...
tinus1969
9 jaar geleden
Ah, dat verklaart alles, je bent vegetariër.
Dan heb je een probleem, want alleen dierlijk eiwit stilt de honger. Vet helpt redelijk tegen de honger, beter dan koolhydraten. Helaas bestaat vegetarisch eten gemiddeld voor een groot deel uit koolhydraten met een beetje olie, en te weinig eiwit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het wat ver gaan om meteen te zeggen dat je een probleem hebt als vegetatier. Je moet inderdaad beter opletten om voldoende binnen te krijgen, maar het is wel mogelijk. En bij vet kan je ook denken aan avocado of bijvoorbeeeld noten.
tinus1969
9 jaar geleden
@Zippjje, ik draai niet om het probleem heen. Onze spijsvertering is geoptimaliseerd op een combi van eiwit en vet, waarbij alleen eiwit het signaal geeft van verzadiging = genoeg.
Dat zie je ook bij pubers in de groeispurt; ze eten zoveel, om maar voldoende eiwit binnen te krijgen. Geef ze roerei ipv brood, en de vreetbuien worden minder.
Vegetarisch eten bevat veel minder eiwit, en dat eiwit is ook van slechtere kwaliteit. Zie bv hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Biological_value#Typical_values
http://www.criticalbench.com/bioavailability_understanding_protein_absorption.htm
Je moet dus meer eten, om datzelfde gevoel van verzadiging te krijgen. Eet je eiwitarme rauwkost, dan krijg je domweg niet genoeg.