Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bederft biologische melk eerder dan gewone melk?

Misschien omdat er geen conserveringsmiddel in zit,of minder?
Ik had zo'n pak melk en het was al bedorven voor de datum die op het pak stond.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als je het in de koelkast zet niet nee, maar al zet je het op een warme plek zoals onder een ei broeder dan wel
Ritsuka
9 jaar geleden
was het een dicht pak op de juiste manier bewaard? volgens mij kun je dan je geld terug lkrijgen. En melk word vooral geconserveerd door pasteurisatie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het was nog een half pak,in de koelkast en het had nog 2 dagen goed moeten zijn,maar de dag daarvoor zat er al een bijsmaak aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de verpakking geopend is, geldt de uiterste houdbaarheidsdatum niet meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel met melk crea,je moet het kunnen drinken tot de houdbaarheidsdatum,het was nu na 3 dagen al niet goed meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In 'gewone' koemelk zitten geen conserveringsmiddelen.
Zoals Ritsuka al aangaf: De conservatie wordt gewaarborgd middels pasteurisatie.
Ik ben tot dusverre althans nog geen pakken melk tegen gekomen waar de ingrediëntenlijst meer dan louter (koe)melk vermeldde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gepasteuriseerde (verse) melk mag wettelijk geen toevoegingen bevatten. De houdbaarheidsdatum is inderdaad gegarandeerd mits de koelketen niet onderbroken wordt (max 7 gr) Met jouw pak melk is dit waarschijnlijk niet gebeurd. In de winkel of bij jezelf. Zelf zag ik onlangs een pak melk in de supermarkt bij de kassa liggen. Waarschijnlijk door de klant toch niet gekocht. Als dat pas in de loop van de dag wordt teruggezet, kun je zo de houdbaarheid halveren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Volgens mij zit in geen enkele soort melk conserveringsmiddelen. Wat wel misschien zou kunnen, is dat bij niet-biologische melk de koeien voer krijgen dat wel met bestrijdingsmiddelen is bespoten, dit zou misschien door kunnen werken in de melk wat gewone melk dan langer houdbaar zou houden dan biologische.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dit hangt af welke bewaar methode is gebruikt bij het verpakken van de melk. Wanneer de melk gepasteuriseerd is bewaard het zich zo lang tot het terug in contact komt met zuurstof uit de lucht. (pasteuriseren is wanneer de melk plots verhit wordt tot bijna het kookpunt gedurende 5 seconden en daarna sterk afgekoeld) om alle bacteriëen en kiemen te doden zonder dat de eigenschappen van de melk veranderd.
Biologische melk bederft niet sneller dan niet-biologische melk.

Wat melk biologisch maakt is dat de koeien voer zonder chemicaliën te eten krijgen en er worden geen hormonen en antibiotica bij ze ingespoten als ze niet ziek zijn.
In melk uit de koeling zitten geen conserveermiddelen.

Waarschijnlijk heb je er eentje gekocht die al een tijdje in de winkel stond of hij heeft per ongeluk lang buiten de koelkast gestaan. Zodra melk op kamertemperatuur komt bederft het namelijk heel snel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding