Bruin brood is er in vele soorten, maar wit brood is steeds hetzelfde. Waarom?

er is meergranen, verschillende soorten bruin.. en wit is enkel met rozijnen of met suiker. Waarom hier geen extra vezels.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij heb je ook wit tijger, wit sesam, wit maanzaad.
Wit wordt gemaakt van een, zeg maar gestripte tarwekorrel. Het zou volgens mijn geen wit meer zijn wanneer je hier vezels aan toevoegt
tinus1969
9 jaar geleden
Veel bruinbrood is eigenlijk ook witbrood dat met wat caramel verkleurd is.

Het beste antwoord

Wit brood wordt gebakken van meel dat na het malen gezeefd is (dat heet het builen van meel). Een meelfabriek of molen maalt de graankorrels en zeeft daar de restanten van de hoesjes van de korrels uit. Wat je overhoudt is bloem. Omdat de vezels vooral in de hoesjes zitten die eruit zijn gezeefd, bevat wit brood niet veel vezels. Omdat je het meel gaat zeven, moet het meel ' fijn' gemalen worden. Zou het grof zijn, dan gaat het zeven niet goed.

Overigens kun je afhankelijk van het soort graan dat je maalt, wel verschillen krijgen in de soort bloem, maar die zijn klein. Zo heb je harde en zachte bloem die zich bij het bakken wat anders gedragen. Het verschil zit bij voorbeeld in de hoeveelheid water die erbij moet om deeg te maken. Koekjes bijvoorbeeld, worden ook van bloem gebakken en dat is meestal een iets andere soort bloem dan voor wit brood wordt gebruikt.

De verscheidenheid aan bruin brood heeft verschillende oorzaken:
(1) hier kun je wel grof, middelfijn of heel fijn malen. vandaar grof en fijn volkoren.
(2) in bruin brood worden vaak andere granen behalve tarwe mee gemalen. dat heet meergranenbrood.
(3) bij bruin brood worden soms hele korrels door het deeg gedaan: graankorrels maar ook die van rogge enzovoort.

Natuurlijk heb je wat de buitenkant van het brood betreft, wel veel mogelijkheden ook met witbrood: maanzaadbrood bijvoorbeeld. Wat op de buitenkant zit wordt over de gerezen broden gestrooid, voordat ze de oven in gaan om te bakken.

Ik hoop dat het duidelijk is. Kijk ook bij de bronnen!
Willem
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En "welkwit" dan"? Dat zie ik ook weleens in de supermarkt liggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Marjol31n, ik neem aan dat je Melkwit bedoelt? dat is brood, waarvoor bij het maken van het deeg melk, in plaats van water, is gebruikt. De bloem die ervoor gebruikt wordt, is dezelfde als voor gewoon witbrood. Overigens kun je aan brood nog wel meer varieren: de hoeveelheid zout die erin gaat, de hoeveelheid vet of olie en het toevoegen van stoffen als lecithine en broodverbeteraar (om bij voorbeeld de houdbaarheid van een brood te verlengen). Groeten Willem
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad bedoelde ik Melkwit :-)
(vreemde typfout; de "m" en de "w" zitten niet eens in elkaars buurt...) Duidelijke uitleg.