Waarom mogen gezonde mensen geen Nutridrink gebruiken als maaltijd vervanger?

IK vind het namelijk harstikke makkelijk. Eten maken kost zoveel tijd en het geeft zon rommel. Op deze manier krijg ik precies binnen wat ik nodig ben.

Ik eet er wel half naast, het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat ik wat aankom. Maar als dat onder controle is zou er geen probleem moeten zijn toch?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
31.3K

Het beste antwoord

Omdat Nutridrink een dieetvoeding is voor medisch gebruik en door een arts of diëtist wordt geadviseerd. Medische voeding dient onder medisch toezicht te worden gebruikt. Zo is dat voorgeschreven, dus een gewoon gezonde particulier mag daar niet op eigen houtje zijn of haar eigen voeding door vervangen.

Toegevoegd na 43 minuten:
Alles wat een mens nodig heeft zit erin ja, dus wat dat betreft is het niet slecht.
Maar om te beginnen is het funest voor je gebit. Een mens moet kauwen om z’n kiezen sterk te houden. Ik denk dat je darmen er ook onder gaan lijden, want die krijgen geen vezels te verwerken.

Bovendien heeft eten ook een sociale functie: mensen zijn er samen mee bezig, en genieten van lekker eten. Waar blijft dat als je alleen maar uit pakjes drinkt? Ik denk dat je dat na een week al spuugzat bent…
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik zou graag een biologisch antwoord hebben
(wel vaag trouwens want deze vraag heb ik heel lang geleden gesteld en nu staat ie er plots weer op en dat heb ik niet gedaan)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zie mijn antwoord. er is dus geen biologische reden voor ;-)
Amadea
9 jaar geleden
Wat bedoel jij met een biologisch antwoord, kalivornia? Daarbij denk ik eraan dat mensen biologische groenten en fruit moeten eten en dat niet door kunstmatige noodvoeding moeten vervangen als ze gewoon gezond zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@amadea
Is de enige reden dat je het als particulier niet mag gebruiken: 'omdat het niet mag' ?
Of zitten er gezondheids risicos aan vast? En wat zijn dan die risicos? Dat is eigenlijk de vraag die ik stel.
Ritsuka
9 jaar geleden
Het is erg duur en er is niet superveel op voorraad. Jij bent gewoon te lui om te koken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea,
Volgens mij is dit geen antwoord op de vraag, maar eerder een herhaling van de vraag.
Amadea
9 jaar geleden
Om te beginnen is het funest voor je gebit. Een mens moet kauwen om z'n kiezen sterk te houden. Ik denk dat je darmen er ook onder gaan lijden, want die krijgen geen vezels te verwerken. Bovendien heeft eten ook een sociale functie: mensen zijn er samen mee bezig, en genieten van lekker eten. Waar blijft dat als je alleen maar uit pakjes drinkt? Ik denk dat je dat na een week al spuugzat bent...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ritsuka
Ik ben niet te lui om te koken maar ik ben te lui om het op te ruimen als ik mn buik vol heb.
Ritsuka
9 jaar geleden
woon je nog thuis? hoe ga je dit doen als je op jezelf woont?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mbt die vezels: er zijn ook vezelrijke varianten van drinkvoeding. Maar dan nog zou het niet goed zijn voor je maag en darmen als je zonder dat daar een noodzaak voor is dit spul gaat gebruiken. En verder ben ik het dan ook helemaal met Amadea eens: als je een of twee weken alleen maar drinkvoeding gebruikt, snak je echt naar vaste voeding en krijg je een raar soort hongergevoel dat niets met echte honger te maken heeft, maar puur met het feit dat je het gevoel hebt dat je niet 'echt' hebt gegeten.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ja, dat merk ik wel eens als ik smoothies maak, ze zijn heerlijk en vullen goed, maar na een tijdje heb je toch weer een soort hongergevoel.

Andere antwoorden (2)

Omdat luiheid geen medische indicatie is om nutridrink voor te schrijven.

Nutridrink is volledig uitgebalanceerde voeding en wordt alleen op medische indicatie voorgeschreven als het niet mogelijk is met gewoon eten de benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Dat gebeurt in nauwe samenwerking en onder controle van een diëtiste.

Omdat de voeding zo uitgebalanceerd en constant is, is nutridrink relatief duur te produceren door de grondstoffen, techniek en energie die ervoor nodig is. Zonder goede reden nutridrink voorschrijven/consumeren is dus een enorme verspilling.

Als morgen de hele wereld besluit om te lui te zijn 'normaal' te eten, is de producteicapaciteit van de fabrikant er ook niet op toegerust om iedereen te voorzien.

Voor patiënten die bijvoorbeeld door ziekte niet in staat zijn genoeg binnen te krijgen kan het een uitkomst zijn doordat met relatief weinig volume veel calorieën met alle benodigde vitamines en mineralen worden verkregen. Ook hebben sommige mensen levenslang sondevoeding nodig via maag of dunnedarm. Dat lijkt qua samenstelling erg op nutridrink. Vanuit gezondheids-oogpunt is er dus niet veel bezwaar tegen voeding met alleen nutridrink.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begrijp je argument, maar ik zoek gewoon de makkelijkste manier om zo gezond mogelijk te eten.
En volgens mij zijn de produktie kosten helemaal niet zo hoog maar word het enkel duur verkocht. (gokje)
Je kunt trouwens op marktplaats nutridrink vrij goedkoop op de kop tikken.
Ritsuka
9 jaar geleden
Koop voorgesneden vlees, voorgesneden groente en van die kleine ronde krieltjes. Gooi het allemaal in een wok, roerbak voor 5 minuten en je bent klaar. Zo moeilijk is dat niet, en geen rommel, behalve de plastic zakjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoel ook niet dat het voor jou persoonlijk (te)duur zou zijn om alleen nutridrink te consumeren. Ongetwijfeld zit er een groot gaat tussen de kostprijs en verkoopprijs van nutridrink. Daar gaat het niet om. Het gaat om de kosten in vergelijking met 'normaal' voedsel. Ik mag hopen dat ik je niet hoef uit te leggen dat productie van gewassen aanzienlijk goedkoper is dan uitgebalanceerde diëetvoeding toch? Als jij het gemakkelijker vindt op marktplaats naar nutridrink-koopjes te zoeken dan een blik groente met krieltjes te maken, en een paar keer een boterham te smeren kun je dat doen. Voor de gezondheid is dat niet beter of slechter voor je. Ik geef je op een briefje dat je het snel zat bent. De meeste mensen zouden nutridrink niet verkiezen boven gewoon voedsel. Ondanks de verschillende smaken vinden vele het niet echt smakelijk, vooral niet voor lange termijn. Ook onderschat je zoals Amadea al aanhaalt andere functies van eten zoals de sociale functie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en wat denk je van je maag, als je altijd maar vloeibaar eet zal je maag ws op een gegeven moment geen vast voedsel meer verdragen en zal je helemaal opnieuw moeten leren eten wil je weer op vast eten overgaan. Maar als je een normaal weldenkend mens bent g je toch niet voor je plezier van dat astronautenvoer tot je nemen??!
Ritsuka
9 jaar geleden
En je lichaam stopt met veel enzymen aanmaken, omdat die voeding toch niet meer binnenkomt.
Als je na lange tijd weer normaal wilt eten, krijg je veel klachten
Er is sinds enige tijd ook Soylent: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=16723.

Soylent is de nieuwste hype in dieetland. Het is een soort van maaltijdvervanger in de vorm van een drankje, die zou voldoen aan de dagelijkse behoefte van het menselijk lichaam zodat het eten van echt voedsel overbodig wordt. Volgens de bedenker, de Amerikaanse software-ontwikkelaar Rob Rhinehart, is het dé oplossing voor wie geen tijd wil verliezen aan koken en boodschappen doen.

Er wordt wel gewaarschuwd: "Dit wil niet zeggen dat volledig en langdurig overschakelen op Soylent zonder risico is. Het gaat om een nieuw product, waarvan de effecten op langere termijn nog onbekend zijn. Natuurlijke voedingsmiddelen bevatten bovendien nog veel meer voedingsstoffen dan wat in Soylent is verwerkt. Van sommige voedingsstoffen kennen we zelfs de werking of het nut nog niet helemaal.
Daarbij komt nog dat de vertering van voedsel een erg complex proces is: er gebeuren interacties tussen verschillende voedingsstoffen, en die zijn telkens weer anders door te variëren en door voedingsmiddelen anders te combineren."

Zie ook: http://www.medpagetoday.com/PrimaryCare/DietNutrition/46983