Hoeveel gram voedingsvezels moet een mens per dag gemiddeld binnenkrijgen ?

Ik eet af en toe extra voedingsvezels (tarwezemelen zie foto en lijnzaad), die doe ik dan door de yoghurt of i.d.
Ik vraag me af of er ook een soort van norm voor is? Hoeveel moet je binnenkrijgen? Wat is een dagelijkse aanbevolen hoeveelheid?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vezels hebben weinig energiewaarde, maar zijn essentieel voor een optimale werking van de maag en darmen en vooral voor de stoelgang. Oplosbare vezels zitten voornamelijk in groenten, fruit en peulvruchten. Ze hebben een gunstige werking op de stoelgang. Niet oplosbare vezels zitten voornamelijk in zemelen en volkoren graanproducten, zoals volkoren brood, pasta’s en ontbijtproducten (muesli, brinta). Deze vezels worden niet verteerd in de dikke darm en zijn onveranderd in de ontlasting terug te vinden. Knolselderij is de wintergroente met de meeste vezels, namelijk 4,9 gram per 100 gram. Voedsel dat glad en zacht in de mond is kan toch veel voedingsvezels bevatten. Neem bijvoorbeeld vruchtenjam of –gelei waarin pectine als verdikkingsmiddel is gebruikt. Pectine is een koolhydraat dat van nature voorkomt in onder andere appels en citrusvruchten. Het wordt door de dunne darm niet verteerd en is dus een voedingsvezels. Indien je voldoende groenten , aardappelen , fruit en brood eet , dus gevarieerd , krijg je je dagelijkse portie vezels wel binnen. De richtlijn is 30 tot 40 gr. vezels per dag.

minimaal 30 gram per dag

Bronnen:
http://www.lalorraine.be/Content/onzepassi...

Voldoende! En..., voldoende vezels wil zeggen dat we 2 tot 3 stuks fruit moeten eten en 300 g groenten (gekookt + rauw). Lees verder....

Als j het doet voor de stoelgang en als ontbijt, dan zijn er betere manierem om jouw zemelen binnen te krijgen. Je moet zeker niet meer dan een half bakje yoghurt gebruiken.. Vraag mij maar via een bericht om mijn recept, maar geef wel aan waarom je het doet.

De gemiddelde Nederlander krijgt maar 20 gram vezels per dag binnen. Dit is de helft van wat je per dag nodig hebt. Je hebt twee soorten vezels; oplosbare en niet oplosbare. Oplosbare vezels ontlenen hun naam aan het feit dat ze oplosbaar zijn in water. Zij slorpen dus in de darmen een grote hoeveelheid water op, wat de darminhoud doet toenemen en hem een stroperige consistentie geeft. Deze vezels vertragen de lediging van de maag maar versnellen de doortocht door de darm. We vinden ze vooral in haver, gerst, droge groenten (bonen, kikkererwten, linzen), gedroogde vruchten (pruimen, vijgen, abrikozen, dadels...), fruit (aalbessen, frambozen, bessen, peren en ongeschilde appels...), groenten (spruiten, erwtjes, knolselder, broccoli, wortelen, kervel, ui, prinsessenboontjes). Niet-oplosbare vezels bevatten grote hoeveelheden water, wat het gewicht van de stoelgang en de kneedbaarheid verhoogt. Ze vormen een zeer goede remedie tegen constipatie. Onoplosbare vezels vinden we terug in tarwezemelen, volle granen, graanmengelingen en volkorenproducten. Als je nagaat dat een appel maar 2,3 gram vezels bevat en een snee meergranenbrood 1,9 gram, dan weet je hoeveel je moet eten om aan 40 gram per dag te komen.

De hoeveelheid voedingsvezels die wij gemiddeld nodig hebben zijn zo'n 19.5 gram per 1500 k.cal per dag. Ook moet bij voedingsvezels veel gedronken worden, anders veroorzaken ze juist verstopping. Voedingsvezels trekken namelijk veel vocht aan.

Bronnen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezond...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100