Komen er alleen maar nieuwe artikelen in supermarkt of verdwijnen ook wel artikelen?

Ik zie steeds reclames met nieuwe artikelen in supermarkt bv van chips etc.

Hoe lost supermarkt op met ruimte? Of verdwijnen ongemerkt ook artikelen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
er verdwijnen voortdurend artikelen
meestal de beste en lekkerste producten, is mijn ervaring
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze verdwijnen (helaas) niet altijd ongemerkt.
Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat ik een product wilde kopen in een winkel waar ze dat altijd hadden, maar opeens niet meer.

Antwoorden (3)

De meeste 'nieuwe' producten zijn verbeterde oude producten dus nieuw erin oud eruit. Verder zullen er slechtlopers uit gaan om plaats te maken voor het nieuwe assortiment
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En ik heb bij een van de grote supermarkten wel eens het idee dat ze wel vaker merkartikelen eruit gooien of produkten van een kleiner bedrijf om plaats te maken voor het eigen huismerk.
Er verdwijnen ook wel eens artikelen.

Volgens dit artikel http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/797066/2006/04/01/Verdwenen-producten.dhtml verdwenen:

- de kruidenthee van Zonnatura, voor een goede nachtrust
- rijst van Uncle Benz
- Vanilla Caramel Fudge van Ben & Jerries.

Toegevoegd na 8 minuten:
Op deze website http://zakelijk.infonu.nl/marketing/3298-succesvolle-producten.html staat nog:

"Alleen al in supermarkten komen er elk jaar 550 nieuwe producten bij, meer dan de helft is echter binnen een jaar alweer uit de schappen verdwenen. Dit komt onder andere door het feit dat de supermarkten niet betrokken worden bij de introductie van het product.".

Of die informatie correct is, kan ik helaas niet nagaan.
9 jaar geleden
Ik heb zelf in een supermarkt gewerkt en heb daar ook de worp gedaan. De worp is het herindelen van producten etc. Elke winkel heeft namelijk een plattegrond met daarop hoe de winkel precies ingericht moet worden. Dus hiermee zorg je ervoor dat er altijd voldoende ruimte is in de winkel.

Nu voor een antwoord op je vraag; er verdwijnen ontzettend veel producten uit de supermarkt. Bij de Albert Heijn hangt er 1 a 2 weken een klein papiertje bij het product met een soort gelijke tekst als: "Sorry, dit product gaat verdwijnen. Vraag een medewerker naar een alternatief."
De meeste mensen maken dit proces niet mee. Vaak gaat dit om producten die slecht lopen en haast niet verkopen. Echter is dit niet altijd het geval, maar is het product een tijd niet leverbaar omdat de hele samenstelling en verpakking wordt gemaakt. Die vervangt het "oude" product dan nadat het vak een aantal weken leeg heeft gestaan. Zodra het vak weer gevuld is zijn de meeste mensen dit alweer vergeten.
Echter heb je speciaal een medewerker die zich de hele week bezig houdt met de worp, dus het herindelen van de winkel. De mix hagelslag staat in het vak nu bijvoorbeeld met 5 naast elkaar, en de pure hagelslag met 4. Door dit nu zo in te delen dat de mix hagelslag met 4 naast elkaar te zetten en de pure met 3, heb je nu ruimte gecreëerd om een nieuwe soort hagelslag met 2 naast elkaar te zetten.
Zo heb je zonder dat iemand het door heeft een nieuw product zonder een oud product weg te halen. Mensen herinneren zich namelijk niet dat de mix hagelslag met 5 naast elkaar stond.
Deze strategie wordt helemaal per winkel uitgezocht en gebaseerd op cijfers van verkoop per dag. Als je namelijk weet dat je 15 pakken mix hagelslag verkoopt per dag maar je hebt ruimte voor 21 pakken, kan je best een rij weghalen voor een nieuwproduct.

Dit is de strategie die de Albert Heijn toepast. Andere winkels hebben soort gelijke oplossingen hiervoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heldere uitleg +1