Is bevroren fruit net zo gezond als nooit ingevroren, of ontdooid fruit?

Als je bevroren fruit nuttigt, haal je daar dan net zo veel vitaminen uit als wanneer je gewoon, onbevroren fruit eet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha :)
Dank je! Misschien een beetje een rare vraag, maar het is toch heel boeiend!
Iedereen heeft er tenslotte dagelijks mee te maken... ;)

Het beste antwoord

Fruit wordt heel snel na het oogsten ingevroren, dus zeker buiten-het-seizoen - fruit zal misschien zelfs gezonder zijn dan fruit, dat met een vrachtauto uit Spanje of met een vliegtuig uit Peru of ZuidAfrika moet komen.
Maar seizoensfruit is, als het er de tijd voor is, denk ik toch iets gezonder, als het hier in Nederland geteeld is.
En ook dan hangt het ervan af, hoe snel na de pluk je het eet : een paar dagen in de koeling van het transport en de supermarkt zal waarschijnlijk ook al vitamine-verlies geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat lijkt mij hetzelfde., het is alleen het water wat er uit komt.. Ik ben er verzot op! Gewoon bevroren, niet ingevroreren, door de yoghurt.. kom maar op!!

'Een doosje vol' diepvriesfruit is deze week in de aanbieding bij AH!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het invriezen van voeding is volgens de chineze voedingsleer erg slecht. (even googelen op "chineze voedingsleer"). Magnetron is ook slecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Chinese voedingsleer? Claimen de therapeuten die die leer gebruiken niet dat die zo'n 3000 jaar terug gaat? Altijd leuk, als alterneuten zeggen "dit is wijs, want dit is oud", en vervolgens een mening hebben over apparaten die 3000 jaar geleden echt nog niet bestonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk wisten ze 3000 jaar geleden niks over de vriezer of magnetron. Maar dergelijke wetenschappen geven methoden die ook nu te gebruiken zijn om te achterhalen wat goed voor je is en wat niet. Het zijn geen lijstjes met "goed" en "slecht" maar het is gereedschap om van allerlei voeding en bereidingswijze de kwaliteit, voedingswaarde, invloed en uitwerking op het menselijk lichaam te bepalen. Ayurveda heeft dezelfde kennis en ook binnen de Islam is die kennis bekend. Het is niks nieuws of ouds...
Beter bevroren fruit eten dan geen fruit eten.
Ook in bevroren fruit zit voldoende vitaminen.

Het is altijd beter om alles vers te eten natuurlijk.
In de winter, winterfruit en in de zomer zomerfruit.
Je lichaam past zich aan aan de seizoenen, daarom is het beter om te eten wat het seizoen je biedt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wijze van bevriezen is sterk bepalend voor de kwaliteit van het fruit. Door het zeer snel in te vriezen ontstaan er GEEN ijskristallen die de celwanden stukprikken, shockvriezen heet dat.
Ga je langzaam invriezen, dan gaan de fruitcellen stuk door scherpe ijskristallen en komen er lysosomen vrij (zelfmoordzakjes) die de cel doen vergaan.
Daarmee verdwijnt veel smaak en voedingswaarde/vitaminen.
Mits dus juist ingevroren , rechtstreeks uit de oogst, blijft de kwaliteit beter dan wanneer fruit een paar dagen ligt!
Zelfs met donorbloed wordt exact deze methode gebruikt om het in te vriezen bij -80 graden (via koolzuursneeuw opgelost in aceton)
Het is dus een zeer beproefde methode.