Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het slecht voor je nieren als je veel chips eet maar daarbij voldoende drinkt?

Ik eet ongeveer 2 zakken van 200gram chips per week, wat dus ongeveer 60 gram chips per dag is.

Ik hoorde al dat chips veel zout bevat wat slecht is voor je nieren. Maar kunnen gezonde nieren dit overschot aan zout moeiteloos verwerken zonder schade op te lopen?

Ik hoorde dat zout het vocht in je lichaam vasthoudt waardoor je lichaamsvocht daalt waardoor je eigenlijk uitdroogt en je bloeddruk stijgt wat schade aan je nieren veroorzaakt. Maar wat als je nu veel zout eet (ik eet ook wel veel kant-en-klare pizza/lasagna enzo) en daarbij voldoende drinkt, kan dat dan ook nog schade aan je nieren veroorzaken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik zou mij eerder zorgen maken om de 330 kcal extra die je per dag eet: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=928
Daarmee kun je boven je dagelijkse behoefte uitkomen, en dus gaan aankomen, en het zijn sowieso kcal die je niet nuttig kunt besteden aan benodigde voedingsstoffen.
Ik snap dat een bakje chips lekker is, maar het is toch meer dan 2200 kcal in een week extra!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ik wordt niet dikker hoor :D Ben 17 jaar, ben 174cm hoog, en weeg 59 kg.
Normaal, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het om gezond eten gaat, nja daar ben ik nie zo goed in.. Ik ontbijt bijna nooit, eet 4-5 keer per week een warme vers bereide maaltijd, en voor derest is het s'avonds meestal een ingevroren pizza of lasagna :p
Ritsuka
11 jaar geleden
Je gewicht is wel goed, maar dat zegt niks over je gezondheid.
Gezien je eetpatroon zal je vetpercentage nog best hoog kunnen zijn, en mogelijk een tekort aan bepaalde vitamines.
tinus1969
11 jaar geleden
@Ritsuka, die calorieen zijn verder gene probleem (330 extra per dag, dat valt nog in de normale variatie), en de problemen met zout worden iha ook overschat.
Dat gebrek aan hoogwaardig en viatmines is natuurlijk wel een probleem.
Ritsuka
11 jaar geleden
het valt op zich wel mee natuurlijk het is meer het totale eetpatroon over de hele dag inderdaad.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Zout op zich is niet slecht en een klein beetje is ook nodig. Over het algemeen eet men wel te veel zout. Niet gezond maar niet direct een groot probleem, als er maar voldoende water wordt gedronken! Dan kan het teveel aan zout namelijk worden afgevoerd. Echter, als je erg vaak zout eet, worden de nieren te veel belast en dat is niet goed voor je hart. Je kunt dan hart- en vaatproblemen krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus om een antwoord op je vraag te verduidelijken: ja, dat best schade aan je nieren veroorzaken. Ook als je daar flink bij drinkt. Je nieren draaien overuren!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Je zegt "Ook als je daarbij flink drinkt" bedoel je dan water of alcohol?
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing