Is het slecht voor je nieren als je veel chips eet maar daarbij voldoende drinkt?
Ik eet ongeveer 2 zakken van 200gram chips per week, wat dus ongeveer 60 gram chips per dag is.
Ik hoorde al dat chips veel zout bevat wat slecht is voor je nieren. Maar kunnen gezonde nieren dit overschot aan zout moeiteloos verwerken zonder schade op te lopen?
Ik hoorde dat zout het vocht in je lichaam vasthoudt waardoor je lichaamsvocht daalt waardoor je eigenlijk uitdroogt en je bloeddruk stijgt wat schade aan je nieren veroorzaakt. Maar wat als je nu veel zout eet (ik eet ook wel veel kant-en-klare pizza/lasagna enzo) en daarbij voldoende drinkt, kan dat dan ook nog schade aan je nieren veroorzaken?
Daarmee kun je boven je dagelijkse behoefte uitkomen, en dus gaan aankomen, en het zijn sowieso kcal die je niet nuttig kunt besteden aan benodigde voedingsstoffen.
Ik snap dat een bakje chips lekker is, maar het is toch meer dan 2200 kcal in een week extra!
Normaal, toch?
Gezien je eetpatroon zal je vetpercentage nog best hoog kunnen zijn, en mogelijk een tekort aan bepaalde vitamines.
Dat gebrek aan hoogwaardig en viatmines is natuurlijk wel een probleem.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.