Hoe kook je een maiskolf en wat doe je er daarna mee?

Ik weet dat je de maiskolf eerst moet koken. Maar..

Moet je 'm koken met zout of suiker in de pan?
Moet je 'm daarna nog bakken of is ie meteen klaar?
Met wat voor boter moet je 'm na het koken insmeren?

Ik wil gewoon kluiven.
In een restaurant krijg je vaak een wat vettige maiskolf, dat wil ik zelf ook krijgen. Maar hoe?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

ik kook de kolf gewoon in water, minuut of 20. dan bestrooi ik 'm met zeezout, en doe er een lekkere klont roomboter op. smikkel ze! :0

Zelf kook ik ze altijd met een beetje zout en iets meer suiker. De vettige maiskolf krijg je door er een klont boter op te gooien... Mjam.

Ik doe hem in folie in de oven, op 180°, en daarna er gezouten boter op.

Zonder suiker, zonder zout... En er is one minute corn en two minute corn... De naam zegt het al... Dus 1 minuutje koken... of 2... en dan een beetje boter erop en een beetje zout en dan de korreltjes eraf ritsen met je tanden... Dat is heerlijk... Ik ben nu aan het vasten, maar je maakt me er wel lekker mee... Boter doet men erop...

Je kan hem koken of op de barbeque klaar maken. vervolgens zet je een pakje roomboter op tafel waar je hem heen haalt en lekker kluiven. Je kan er inderdad wat suiker bij doen als je het kookt en natuurlijk zout. Zeer lekker.

Ik kook ze ca. 10 à 15 minuten ook alleen wat in zout want de mais is van zichzelf al zoet, klontje roomboter erop als hij op het bord ligt en smullen maar. De mais is zo zoet omdat het suikermais is, veevoeder mais heb ik ook eens (gejat) geprobeerd, nou niet te pruimen. Gestolen goed gedijt niet en dat klopt. Eet smakelijk.

Ik kook hem in water. Als die klaar is gaat er een klont gesmolten (echte) boter op met daarin wat zout. (en na het eten hol ik naar de badkamer om een flosdraadje te halen... het enige nadeel van maiskolven)

Ik gebruik twee methodes: De eerste: Bladeren en draden verwijderen, 10 minuten koken in water met een klontje boter, suiker en behoorlijk wat zout. Na het koken in koud water gooien. Door het midden snijden en een prikker in allebei de kanten stoppen. Dan op de grill en bestrijken met lekker veel terayaki-saus (zelf maken of kopen). Heerlijk. De tweede: Bladeren wegvouwen en de draden zoveel mogelijk verwijderen. Insmeren met kruidenboter, bladeren terugvouwen en dan een minuut of 15 op een medium grill. Smakelijk eten!

Ook ik kook hem gewoon in water - 10-12 min, en dan roomboter erop, maar dan strooi ik er wat kruiden over, die je 'normaal' door boter roert om kruidenboter te maken - nóg yammier dan alleen zout.

Kook de maiskolven 12 min. in een flinke pan met water. Haal de kolven eruit en besmeer ze met wat boter en bestrooi ze met suiker. Nu kun je ze rustig wat lichtbruin bakken in een ingevette koekenpan of ( tafel) grill. Hierdoor caramelliseerd de suiker iets. Trouwens nog een lekker recept; Haal schutbladen en draden van de kolven en snijd de kolf in 4 plakken. Laat de stukken kolf in kokend water met wat zout glijden en kook ze in 6-8 min. gaar. Snijd intussen 150 gr. fetakaas in blokjes en neem de blaadjes van enkele takjes munt en hak ze grof. Giet de mais af en overspoel ze met koudwater. Smelt in een kookpan 50 gr. boter. Doe de mais en de feta erin, samen met de munt en schud alles om. Bestrooi met wat versgemalen peper. Eet smakelijk!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100