Hoe kook je een maiskolf en wat doe je er daarna mee?

Ik weet dat je de maiskolf eerst moet koken. Maar..

Moet je 'm koken met zout of suiker in de pan?
Moet je 'm daarna nog bakken of is ie meteen klaar?
Met wat voor boter moet je 'm na het koken insmeren?

Ik wil gewoon kluiven.
In een restaurant krijg je vaak een wat vettige maiskolf, dat wil ik zelf ook krijgen. Maar hoe?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.5K

Het beste antwoord

ik kook de kolf gewoon in water, minuut of 20.
dan bestrooi ik 'm met zeezout, en doe er een lekkere klont roomboter op.
smikkel ze! :0
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus je gooit niets in het kookwater? +
Rieneke1
14 jaar geleden
nee, nada.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, moet je pas later doen, wanneer je de kolf roostert!
(bbq)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb het op jou manier gedaan, maar in het water wel iets zout gedaan. De gemalen zeezout eroverheen was ook errug lekker! ik zit er nu nog lekker van te kluiven :-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op welk temperatuur?

Andere antwoorden (9)

Zelf kook ik ze altijd met een beetje zout en iets meer suiker.
De vettige maiskolf krijg je door er een klont boter op te gooien... Mjam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoeveel schepjes zout en suiker? (theelepel of eetlepel maat?)
Wat voor boter? gewoon margarine?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan hoeveel maiskolven en hoeveel water je gebruikt...
En ook hoe sterk je de smaak wil hebben. Achteraf kan je er altijd nog zout op doen, suiker niet, dat is vies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, en roomboter, natuurlijk.
Margarine smaakt naar niks...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je!
Ik doe hem in folie in de oven, op 180°, en daarna er gezouten boter op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder suiker, zonder zout... En er is one minute corn en two minute corn... De naam zegt het al... Dus 1 minuutje koken... of 2... en dan een beetje boter erop en een beetje zout en dan de korreltjes eraf ritsen met je tanden... Dat is heerlijk... Ik ben nu aan het vasten, maar je maakt me er wel lekker mee...

Boter doet men erop...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan hem koken of op de barbeque klaar maken. vervolgens zet je een pakje roomboter op tafel waar je hem heen haalt en lekker kluiven. Je kan er inderdad wat suiker bij doen als je het kookt en natuurlijk zout. Zeer lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ bbq gaat 'm nu niet worden :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar nog een vette maand en dan kan dat ook weer dus vandaar de tip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, maar ik heb NU trek ;-) Ik zal m voor de bbq ook onthouden.. oeehh..daar heb ik ook weer zin in!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een BBQ hebt kun je hem gewoon aansteken er opleggen en af en toe even naar buiten lopen om het te draaien. Dat kan het hele jaar door. Toen ik nog in Italia woonde deden de mensen dit het hele jaar door daar vis zo ruikt in huis. En waar ik zat was het vaak kouder dan hier in de winter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien heb je een tosti-apparaat, kun je hem ook op leggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@kundalini, echt waar? Had ik nou noit bedacht..
@Jeroen, ja daar zit oo wel wat in. Waarom ook niet, zeker met vis is dat idd best slim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En vlees, geroosterd is altijd lekker.
Ik kook ze ca. 10 à 15 minuten ook alleen wat in zout want de mais is van zichzelf al zoet, klontje roomboter erop als hij op het bord ligt en smullen maar.
De mais is zo zoet omdat het suikermais is, veevoeder mais heb ik ook eens (gejat) geprobeerd, nou niet te pruimen. Gestolen goed gedijt niet en dat klopt.
Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
haha giweda, hier dezelfde ervaring ;) +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de tip! +
Hoeveel schepjes zout doe je in de pan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat stelen is om de nostalgie van het stelen! springen over de sloot!
mensen toeteren! want, herkenbaar voor iedereen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cindy, Hoeveel schepjes, geen idee ik heb een strooibus. Maar zo ongeveer hetzelfde als ik over mijn aardappels doe.
Rieneke en Kundalini, foei, ha,ha het is bijna net zo leuk als appeltjes gappen, maar doe ik ook niet meer, jammer zoiets ontgroei je ook.
Ik kook hem in water.
Als die klaar is gaat er een klont gesmolten (echte) boter op met daarin wat zout.

(en na het eten hol ik naar de badkamer om een flosdraadje te halen... het enige nadeel van maiskolven)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik twee methodes:

De eerste: Bladeren en draden verwijderen, 10 minuten koken in water met een klontje boter, suiker en behoorlijk wat zout. Na het koken in koud water gooien. Door het midden snijden en een prikker in allebei de kanten stoppen. Dan op de grill en bestrijken met lekker veel terayaki-saus (zelf maken of kopen). Heerlijk.

De tweede: Bladeren wegvouwen en de draden zoveel mogelijk verwijderen. Insmeren met kruidenboter, bladeren terugvouwen en dan een minuut of 15 op een medium grill.

Smakelijk eten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je! +
Ook ik kook hem gewoon in water - 10-12 min, en dan roomboter erop, maar dan strooi ik er wat kruiden over, die je 'normaal' door boter roert om kruidenboter te maken - nóg yammier dan alleen zout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook een goeie tip! +
Kook de maiskolven 12 min. in een flinke pan met water.
Haal de kolven eruit en besmeer ze met wat boter en bestrooi ze met suiker. Nu kun je ze rustig wat lichtbruin bakken in een ingevette koekenpan of ( tafel) grill. Hierdoor caramelliseerd de suiker iets.
Trouwens nog een lekker recept;
Haal schutbladen en draden van de kolven en snijd de kolf in 4 plakken. Laat de stukken kolf in kokend water met wat zout glijden en kook ze in 6-8 min. gaar. Snijd intussen
150 gr. fetakaas in blokjes en neem de blaadjes van enkele takjes munt en hak ze grof. Giet de mais af en overspoel ze met koudwater. Smelt in een kookpan 50 gr. boter. Doe de mais en de feta erin, samen met de munt en schud alles om. Bestrooi met wat versgemalen peper. Eet smakelijk!
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmm.. das een recept die in zal onthouden! +