In de Volkskrant stond dat de lange suikerketens in pindakaas net zo kankerverwekkend zijn als tabak. Is dat waar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Pindas bevatten in elk geval een kanker verwekkende stof nl aflatoxine:
Nadeel van de pinda is dat deze ook de stof aflatoxine bevat. Deze stof is sterk kankerverwekkend en kan het beste zoveel mogelijk worden vermeden. Er bestaat een direct verband tussen het eten van voeding met aflatoxines en leverkanker. Zo is er onderzoek in China verricht waaruit is gebleken dat in gebieden waar de bevolking via de voeding veel aflatoxine binnen krijgt, de percentages van de bevolking die kanker krijgen stukken hoger liggen. Leverkanker is in deze gebieden zelfs doodsoorzaak nummer één.

Voedingsmiddelen die in Nederland worden verkocht mogen niet meer dan een bepaalde hoeveelheid aflatoxine bevatten. Toch is het verstandig zo min mogelijk hiervan binnen te krijgen. Aflatoxine zit niet alleen in pinda's maar in vele peulvruchten en granen.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het hele woord suikerketens komt niet in je antwoord voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus omdat er wel iets waars schuilt in je waarschuwing maar:
Het artikel in de Volkskrant gaat over Advanced Glycation End Products (AGEs). AGE's zijn chemische verbindingen van suiker en eiwitten.
Aflatoxine is iets anders, dat is een natuurlijke schimmelgifstof. De schimmelsoorten Aspergillus flavus en Aspergillus parasiticus maken aflatoxine aan. De schimmel kan groeien tijdens warme en vochtige opslag van grondstoffen. Dit kan vooral in tropische landen een probleem zijn.
Aflatoxine kent veel varianten: bv. B1, B2, G1 en G2.
In een Europese verordening en in het warenwetbesluit Verontreiniging van levensmiddelen is vastgesteld hoeveel aflatoxine er maximaal in voedingsmiddelen mag voorkomen. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) ziet toe op naleving van de normen.
Zolang men geen dozijn potten pindakaas per dag eet is er weinig gevaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@fremar Ik wilde dit eigenlijk helemaal niet weten, als ik al kon stemmen een dikke duim naar beneden. Ook is dit een grote speculatie, meer dan één bron lijkt me bij een dergelijke waarschuwing meer te pas komen. Probeer in de toekomst zulk soort antwoorden te vermijden alsjeblieft.
Wat in de Volkskrant staat is een gedeelte uit een interview met Helen Vlassara.
Als je het artikel leest met de kop: "Nu is pindakaas of chocola al net zo slecht als tabak" kun je al een beetje opmaken dat aan de uitkomst van het onderzoek getwijfeld wordt. (Jij twijfelt ook, anders zou je de vraag niet stellen).

Samen met haar onderzoeksteam bestudeert zij al ruim 35 jaar de gezondheids-
effecten van advanced glycation end products (AGEs).
Wat blijkt volgens haar? Niet alleen pindakaas maar ook chocoladerepen zijn levensgevaarlijk. Zij vindt het de hoogste tijd dat het publiek wordt gewaarschuwd voor deze giftige stoffen in onze voeding. Dus was zij onlangs in Nederland om de Nederlandse vertaling van haar boek The Age-Less Way (Het Anti-age dieet ) te presenteren en de verkoop te stimuleren.
Er staat in zo’n goeroe-dieet-boek altijd wel iets goeds. Meestal iets wat wij allemaal allang weten. Namelijk, minder fastfood, meer groenten en fruit en gestoomd in plaats van gebakken vlees. Gewoon gezond en gevarieerd eten.
Van iedere dag een boterham met pindakaas, af en toe een gegrilde kip of een chocoladereep krijgt men echt geen suikerziekte, hartinfarcten, nierproblemen, staar of rimpels. Het zijn ook geen oorzaken van dementie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Het gaat blijkbaart hierom: http://www.foodlog.nl/artikel/ages-in-je-eten-een-onderschatte-bedreiging/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Tinus, daar gaat het inderdaad om.
Maar men moet zich in Nederland niet gek laten maken door mevrouw Vlassara die hier haar dieetboek komt promoten. De Atkins, Montignacs en Bakkeren verdienen er miljoenen aan. Er staat altijd wel iets in dat waar is en wat wij allemaal allang wisten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk hier hebben we meer aan. Als ik kon stemmen was het een dikke plus JoanDArc.