ik ben gestikt in een snoepje de leraar wist niet wat hij moest doen hoort hij geen ehbo diploma tehebben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
je bent niet geslikt wat dan stond je vraag niet hier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gelukkig ben je niet écht gestikt. ;) Niet alle leraren hebben een ehbo diploma.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Gertjan, jammer dat het een reactie is. Prima antwoord voor een +, kort en "to the point".
@viridiflavus, ja, kan niet anders :)

Antwoorden (2)

Gelukkig ben je juist niet gestikt in het snoepje, anders zou je de vraag niet meer hebben kunnen stellen hier.

Nee, leraren hoeven geen ehbo-diploma te hebben.

Wel moeten er op iedere school voldoende bhv'ers (bedrijfshulpverleners) zijn en moet er van alles geregeld zijn rond veiligheid.

"In elke school zijn bedrijfshulpverleningstaken op basis van de risico's die in de RI&E zijn opgenomen, vastgelegd.
De werkgever beschikt over voldoende gekwalificeerde bedrijfshulpverleners (BHV-ers), zodanig dat de vervulling en de continuïteit van de BHV-taken gewaarborgd is en de werkgever adequaat kan reageren bij een noodsituatie.
De BHV-ers zijn adequaat opgeleid.
De kennis en vaardigheden van de BHV-ers worden onderhouden door iedere twee jaar een herhalingscursus te volgen.
De opslag van gevaarlijke stoffen in de school is in kaart gebracht. Binnen de BHV-organisatie is er kennis en inzicht in de gevaarlijke stoffen, zoals herkennen, effecten van de gevaarlijke stoffen, gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen en meetinstrumenten.
Speciale risicogroepen (zoals werknemers en leerlingen met verminderde mobiliteit) zijn in kaart gebracht en er is speciale aandacht aan besteed binnen de BHV-organisatie.
Op school is bekend wie de BHV-ers zijn.
Werknemers en leerlingen zijn op de hoogte gebracht van wat zij moeten doen bij een noodsituatie zoals alarm slaan, instructies van de BHV-er volgen, weten hoe ze zich via een vluchtroute naar de nooduitgang moeten begeven en waar men zich buiten moet verzamelen.
Vluchtroutes en nooduitgangen binnen de school zijn duidelijk aangegeven.
Er zijn voldoende brandblusmiddelen aanwezig.
De brandblusmiddelen zijn zichtbaar, bereikbaar en direct bruikbaar voor iedereen. Niet-automatische brandblusmiddelen zijn voorzien met een pictogram (bord of sticker).
Er zijn voldoende verbandtrommels aanwezig.
De verbandtrommels zijn zichtbaar en bereikbaar voor iedereen, en zijn voorzien van een pictogram (bord of sticker).
De brandblusmiddelen en verbandtrommels worden regelmatig gecontroleerd en onderhouden.
De effectiviteit van de BHV-organisatie en het schoolnoodplan wordt regelmatig geëvalueerd."

Toegevoegd na 1 minuut:
Weet je wie de bhv' ers zijn? Nee? Dan daar z.s.m. onderzoek naar doen, want dat moet wel bekend zijn.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor de reactie's want ik was best kwaad want ik dacht wrm helpt hij me nou niet hij moet toch ehbo kennen :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je had het ook aan je docent kunnen vragen. Had je meteen kunnen vragen waarom hij niets deed...
flyingcrow
9 jaar geleden
Kan je toch niet tegelijk met het snoepje in de keel?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarna had je dat kunnen vragen..
Overigens zou de docent een BHV'er moeten weten. Ik denk niet dat de leerlingen dat direct moesten weten. Trouwens... eten in de klas? Foei!
Computoon
9 jaar geleden
Bij veel gebouwen hangt bij de ingang een bord met de namen van de bhv'ers of een beeldscherm met de namen van de bhv'ers die die dag aanwezig zijn.
Dat kan maar dat hoeft niet.
Meestal hebben docenten BHV, maar ook daarbij hoort een stukje levensreddend handelen.

Wat kan gebeuren, hoe veel diploma's je ook hebt is dat je verstijft. Ik hoop dat het je nooit gebeurd. Maar ik heb het gehad bij een reanimatie...en dat is echt heel erg. Ik wist precies wat ik moest doen, maar ik kon het niet. (Achteraf: Het slachtoffer was al dood en reanimatie zou geen zin gehad hebben omdat zijn nek gebroken was, en alle organen tot pulp geslagen waren.)

Het zou kunnen dat jouw docent dat ook gehad heeft.
Wel weten wat te doen, maar door schrik niet kunnen.

Ik ben zelf ook eens bijna gestikt in een spekje, in aangezicht van een zaal voor kinderen 7 tot 11 jaar. Mijn mede leiding (was op scouting) hebben allemaal EHBO stonden erbij en keken ernaar. Het was dat er een andere leiding binnen liep en meteen handelde. De kinderen hadden in eerste instantie niet door wat er gebeurde en dachten dat ik liep te klieren.