Zijn een spacecake of spacepannenkoeken gewoon legaal te koop [wat kost dit dan?] of is het de bedoeling om dit zelf te maken?

Vooral voor mensen die maar weinig [één stukje of plak] nodig hebben, is een hele cake zoveel, dus een enkele plak cake of een pannenkoek kunnen kopen zou handig zijn.

Toegevoegd na 6 dagen:
Bedankt voor antwoorden en reacties!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.zininmeer.be/koken-en-eten/gebak/artikel/smosvrije-cakejes-in-3-minuten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Keetje : wat betekent "smosvrije"? Bedankt voor de link trouwens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laat ik dan, heel brutaal, maar het antwoord geven.
'Smossen' is een Vlaams woord voor 'knoeien'.
'Smosvrije cakejes' kan je derhalve lezen als 'cake maken zonder te hoeven knoeien'. :)
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb ze ooit gemaakt van wiet. Ik had gewoon een pak chocomuffins van dr oetker gekocht, en voor €20,- wiet.
Daar heb ik uiteindelijk 4 spacemuffins van gemaakt. Verder dit recept gevolgd:
http://www.oetker.nl/nl-nl/recept/r/verwen-muffins-chocolade.html
Alleen de boter was een beetje anders ;-) Vrienden van mij kochten spacemuffins per stuk in een smartshop in Utrecht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais : Dank voor de 'vertaling' :-))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@HeerV : Heb je nog enig idee wat je vrienden betaald hebben destijds?
Laten we zeggen dat je zelf voor €5 klaar was [even dr Oetker vergeten!] per stuk, en weet je nog of die muffins behoorlijk royaal en pittig van "wiet" voorzien waren? Laten we zeggen niet "zunig" / niet zeeuws? anders gezegd afdoende, er zat genoeg in...? en de werking was goed, zeg je achteraf? Maak er met een beetje extra tekst een antwoord van, kan ik in ieder geval de inzet belonen :-))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@HeerVoldemort Misschien goed om jodokus52 te melden dat smartshops geen spacemuffins mogen verkopen. Zij beschikken niet over de juiste vergunningen om producten met THC te mogen verkopen, zoals coffeeshops. Daarom kan je ook geen hasj en wiet kopen in de smartshop; dat is namelijk 'gewone retail'.
Wel verkopen ze daar andere leuke dingen als truffels, peyote, salvia, et cetera. Ter verduidelijking: Ik wil dus niet zeggen dat je vrienden liegen; alleen dat je spacemuffins normaliter niet in de smartshop zult vinden. @jodokus52
Overigens zullen muffins in de shop doorgaans ook met hasj zijn bereid in plaats van wiet.
Wiet is ten eerste simpelweg ranzig in etenswaren, ten tweede kan wiet de temperaturen (200-225 graden Celsius) van een oven slecht hebben; het blijft een (kwetsbaar) plantje totdat het behandeld is (lees: verwerkt tot hasj(olie), skuff). ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is het verschil tussen een coffeshop en een smartshop?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een coffeeshop is officieel een horecagelegenheid met een vergunning voor het verstrekken van cannabis. Je zal er wiet en hasj vinden en sporadisch een spacecake/-muffin/-whatever. Een smartshop richt zich op voornamelijk psychedelische/hallucinogene drugs. Deze winkels begonnen met de verkoop van zogenaamde 'smart drugs'. In eerste instantie waren dit ook stimulerende drugs (zoals ephedra, 2CB, MTA-1) en verdovende drugs (zoals Kava Kava) en sterkere psychedelica (zoals paddo's). Deze zijn tegenwoordig echter verboden. Anno 2014 vindt je er voornamelijk tripmiddelen (zie eerdere reactie) en voedingssupplementen.
In sommige smartshops vindt je ook nog stimulerende middelen zoals pure cafeïne en qat, al weet ik niet of die tegenwoordig nog legaal zijn (ik gebruik deze zelf niet) Ook kun je in smartshops allerlei benodigdheden vinden als paddo-kweeksets (wel legaal), waterpijpen, weegschaaltjes, puur-pijpjes, grinders, vloei, tipjes, et cetera.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weer wat geleerd, merci!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
" Wiet is ten eerste simpelweg ranzig in etenswaren, ten tweede kan wiet de temperaturen (200-225 graden Celsius) van een oven slecht hebben; het blijft een (kwetsbaar) plantje totdat het behandeld is (lees: verwerkt tot hasj(olie), skuff). ;) " Wat je hier schrijft is niet mijn ervaring. In thee gebruik ik volle melk [vet], daarna in thee-ei wiet laten trekken. In pannenkoeken is wiet niet ranzig en ook niet door de [minder] hoge temperatuur [op gas, open pan] minder of onbruikbaar. Spacecake nog geen ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laat ik het dan wat nuanceren (want inderdaad, de smaak van wietthee kan ik ook wel waarderen): Wanneer wiet onder hoge temperaturen in een oven is geweest, geeft het een bittere smaak af. Spacepannekoeken... daar heb ik dan weer geen ervaring mee. ;)
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Rabelais,
Die spacemuffins van toen, dat kan wel eens in 2003 geweest zijn. Misschien waren de regels toen anders. We kochten toen ook gedroogde paddo's (later verse) bij een smartshop in Arnhem.
Dat mag nu ook niet meer. De temperatuur durf ik niets over te zeggen, ik heb de muffins gebakken rond de 170 graden. i.p.v. de 190 die word aangeraden, ik ben altijd bang dat de buitenkant hard word en van binnen nog kledder. Dus ik bak langer op een lagere temp. @Jodokus,
Ik gaf expres een reactie, omdat het zo lang geleden is, ik wist niet zeker of de info nog accuraat was/is. En de prijs weet ik ook niet meer ik dacht dat mijn man toen €15 heeft betaald voor 6 stuks. Ze sloegen in als een BOM ik ben ruim 13 uur van de kaart geweest en mijn man nog langer 24 uur en nog erger dan ik. Het lijkt erop dat ik er veel beter tegen kan dan hij. Hij is meteen high en misselijk van 2 trekjes van een joint, ik kan een hele roken en nergens iets van merken (al stap ik niet achter het stuur) Misschien komt dat omdat ik rook en hij niet. Ik gebruik bijna nooit (1x per jaar) softdrugs dus dat is het ook niet. Het klopt dat een spacecake meestal van hasj gemaakt word, maar dat wist ik niet toen ik de mijne zelf maakte. Ik kreeg het recept van een vriendin en die zei dat ik voor €20,- aan wiet moest kopen. Door de overdadige smaak van chocolade in die muffins proef je bijna niets van de wiet overigens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@HeerVoldemort en @jodokus52 De regels waren toen op dat gebied niet anders. Niet iedere smartshop houdt/hield zich natuurlijk aan de regels. Zeker in de jaren '90, toen de paranoia nog niet was toegeslagen bij de overheid, waren smartshopeigenaren sneller geneigd dingen door de vingers te zien.
Heb destijds via een smartshop zelfs DMT kunnen regelen. Anno 2014 is DMT (helaas) vrijwel onvindbaar in Nederland. :-p Uiteraard kan het effect van THC per persoon nogal uiteenlopen. Waar dit precies van afhankelijk is weet ik ook niet.
Vast staat in ieder geval dat er met cannabis geen/nauwelijks gewenning optreedt. Dit gegeven kan ik ook beamen. Ik gebruik nu circa 17 jaar cannabis en ik wordt nog steeds regelmatig knetterstoned van een paar hijsjes van een 'normale' joint. Wel spelen zaken als medicatie, slaap, voeding, emotionele toestand, et cetera een duidelijke rol in het effect dat THC op je lichaam/geest heeft.
Daarnaast heeft het eten of drinken van cannabis een ander effect dan wanneer je het rookt (met tabak):
Het befaamde verschil tussen high/space en stoned. Ik merk in ieder geval dat we elkaar aardig aanvullen; waarvoor dank aan jullie beiden. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais, je bent me voor... hartelijk dank voor alle info ;) Ook @HeerV, hartelijk dank voor alle info, ben zeker wijzer geworden.
Voor een niet-roker is het toch een kunst om op redelijk veilige wijze te relaxen zonder joint. En Ik Wil Nooit Meer Roken! ;)
Vandaar mijn experimenten en mijn vragen naar ervaringen van anderen. Ik denk er over om toch de chocolade muffins te proberen een keertje, wil ik graag nog weten HeerV of het met de gekochte of zelf gemaakte zo insloeg als een BOM!?
Mij leek €20 wiet in 4 muffins rijkelijk veel! Ben misschien iets zuiniger/ voorzichtiger met hoeveelheden? :))
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat waren die gekochte. Mijn man was zo ver heen dat hij s nachts in huis (let wel we waren toen 19/20) heeft geplast op de trap omdat hij niet naar de WC durfde, hij was bang dat zijn moeder het zou zien. Bij hem thuis moet je door de woonkamer lopen om naar de WC te gaan en zijn moeder was nog op. Ik had de hele nacht alleen maar zin in seks (wat we niet gedaan hebben) en verder was alles ver relaxed. We hadden het advies gekregen ieder een halve te nemen maar ja...
Dat hebben we niet gedaan. De muffins die ik zelf gemaakt heb, waren gewoon normaal. Relaxed zal ik maar zeggen. Maar niet van de kaart of knetter. Die wil ik nog wel een keer doen, maar die muffins uit de winkel doe ik NOOIT meer. En dan ook nog met je knetterkop gaan werken. Ik was zo bang dat de baas het zou zien dat ik nog nooit zo netjes en snel mijn brood afdeling voor elkaar had, om 10:00 was alles af en netjes, i.p.v. 12:00. Ik weet nog we hadden die muffins om 19:00 genomen, om 22:00/23:00 sloegen ze pas aan en bij mij waren ze pas tegen 13:00 de volgende dag uitgewerkt. Bij mijn man pas tegen de nacht...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De gekochte waren het geld dus dubbel en dwars waard [bij wijze van spreken] en het advies dat gegeven werd... ja dat heb ik vaker gehoord, de meeste mensen zijn te ongeduldig om op de werking te wachten en gebruiken daardoor te snel meer en dan is het ... foute boel!
Maar dit was wel erg heftig!
Ik begrijp best dat je dit nooit meer wilt meemaken, iets te veel van "het goede" zullen we maar zeggen ;))

Het beste antwoord

Enkel mijn ervaringen zeggen misschien niet zoveel, maar ik heb nog nooit een space[...] gegeten van een coffeeshop en daar ook daadwerkelijk iets van gemerkt.
Ik heb spacemuffins, spacekoekjes, spacecake en spacebrownies gehad uit verschillende coffeshops (dus ja, ze zijn, zoals eerder gemeld, wel gewoon verkrijgbaar), maar hier tot dusverre weinig aan gehad.

Mijn tip:
Maak voor jezelf een portie spacechocolademelk.

- Smelt een klein klontje roomboter in een steelpan (THC lost op in vet)
- Kruimel hier ca. 1 gram hasj in (hoeveelheid afhankelijk van de kwaliteit uiteraard)
- Flink roeren tot de hasj is opgeslost (gaat vrij snel, laat het niet verbranden)
- Voeg een mok/glas melk toe (melk niet laten koken)
- Voeg ca. 2 eetlepels cacao toe (meer dus dan in 'normale' chocolademelk)
- Roer met een garde tot de cacao is opgelost
- Voeg wat zoetstof toe (of suiker; bedenk wel dat dit de werking iets kan remmen)
- Enjoy!

De smaak zal wellicht wat wennen zijn, maar na ruim 100 koppen zelfgemaakte spacechocolademelk is mijn ervaring dat het altijd werkt.

Overigens: Mocht je toch zelf een keer spacecake willen maken; doe dit dan met hasj en maak eerst spaceboter (zoals beschreven in stap 1) en maak daar vervolgens de cake (of andere lekkernij) mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais, het gaat er mij om of wat je koopt een plak[je] spacecake of een spacebrownie of een spacepannenkoek of het voldoende is om effect te voelen, genoeg wiet gebruikt tijdens het koken? en welke prijs, wat vraagt een koffieshop daar voor geld voor?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
- Bij mij heeft een space-iets uit de shop nog nooit echt gewerkt (en ik heb er uit meerdere shops genuttigd) - Ik zou sowieso geen wiet gebruiken voor dergelijke baksels, maar hasj. Dit is veel efficiënter en smaakt mijns inziens beter. - Mijn ervaring is 4 á 5 euro (althans, circa 2 jaar geleden)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
* Te weinig erin om effect te sorteren? *Jij zegt hasj is beter van smaak en efficiënter, bedoel je misschien effectiever? Zou je dan e.e.a. op dezelfde manier zelf moeten bakken, hoe krijg je hasj goed verspreid in een cake/pannenkoek verwerkt? * 4 à 5 euro kan 5 à 6 euro zijn inmiddels [of meer].
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
- Voor mij wel - Effectiever en efficiënter, aangezien er geen THC verloren gaat tijdens het bakken,zoals bij wiet.
Zoals eerder beschreven maak je dan eerst hasjboter. Simpelweg de benodigde hoeveelheid boter smelten op lage temperatuur of in de magnetron (niet bruin laten worden), hasj toevoegen, boter laten stollen en verwerken in wat je ook wenst te maken. - Zou kunnen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk, dank je.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag gedaan.
Als je meer vragen hieromtrent hebt, lees ik het wel. :)

Andere antwoorden (1)

Volgens mij verkopen ze dit in sommige coffeeshops.
Zelf geen errvaring mee, maar een vriend van mij haalde het wel eens in de buurt.
Je kunt natuurlijk ook een kleine vorm gebruiken om zelf cake te maken, of het delen met geinteresseerde vrienden.

Toegevoegd na 17 seconden:
Geen idee wat het kost.

Toegevoegd na 39 minuten:
Volgens alexander in de reacties kun je het in de coffeeshop halen voor ongeveer 5 euro per plakje.
Ritsuka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt spacecake gewoon in de coffeeshop kopen. je kunt gewoon 1 plakje kopen als je wilt het is iets van 5 euro ofzo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@alexander heb jij persoonlijke gebruikerservaring met spacecake of spacepannenkoken of iets dergelijks. En 1 plakje voor 5 euro is dan afdoende, genoeg en sterk genoeg om te gebruiken. Je hebt daarna niet nog een plakje nodig? dat is mijn vraag @alexander?