Ik wil een snijplank verven maar dat moet met voedselveiligheid verf waar kan ik dat kopen of hoe heet dat?

Toegevoegd na 46 minuten:
Het is niet echt om op te hakken ect maar meer ter presentatie . Het komt uit het Jamie oliverboek 15 min. Daar staat een voorbeeld in en hij heeft het over voedselveilge verf.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.5K
Reddie
9 jaar geleden
Een snijplank verven lijkt me een onzalig idee.
Die verf beschadig je altijd als je er op gaat snijden.
Niet voor niets dat je nooit geverfde snijplanken tegenkomt.
Ze zijn altijd van hout, glas of een harde plastic.
bamibal
9 jaar geleden
Funest voor je mes, inderdaad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plastic blijft t beste, glas het meest hygiënisch en hout het minst hygiënisch. Verf zorgt ervoor dat je mes naar de kloten gaat want die zijn hier niet voor gemaakt. En waarom verven als ze al leuke hebben? Vorige week een bij xenos gekocht die lijkt op een ipad ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
een houten snijplank moet je een paar keer oliën met druivenpit-olie
deze olie laat geen geur en smaakstoffen aan je voedsel achter.
en dat een houten snijplank niet hygiënisch is broodje aap,
een snede in hout blijft open, en een snede in plastic sluit direct weer waardoor er bacteriën in de snede van de plastic snijplank gaan zitten. en deze niet zijn schoon te maken. daarom altijd een houten snijplank, wij hebben thuis een paar witte snijplanken en die zijn gewoon verkleurd door alle snedes en viezigheid. hoe vaak ik ze ook schoonmaak.
met een houten snijplank schuur je er een laag af en olie je hem opnieuw. en hout is het meest bevorderend voor je mes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
witte plastic snijplanken bedoel ik dan he

Antwoorden (5)

Een snijplank moet {mag} je nooit verven. Je krijgt met het snijden allemaal stukjes verf in je snijdsel , en de snijplank ziet er dan beschadigd en smerig uit. Gewoon met zonnebloemolie o.i.d. insmeren , en een dag laten intrekken. Dat is de enige manier om een mooie snijplank te krijgen.

Toegevoegd na 3 minuten:
En " snijplankenverf ' is nergens te koop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou kunnen kijken naar "natuurverf". Deze wordt over het algemeen van lijnzaadolie gemaakt en is niet giftig. Er zijn verschillende merken. Zie link voor informatie.
bamibal
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
De vraagsteller geeft aan dat het bedoeld is als presenteerblaadje, dus niet om echt op te snijden. Geen ramp dus.
Ohh of een licht gekleurde houten plank en kijken wat er gebeurd met voedselkleurstof, wel uitkijken want dat vlekt als n malle maar dat zal denk ik wel in het hout intrekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ten eerste is het niet echt verstandig om je snijplank te verven, maar als je het dan toch doet.
Zou ik een nieuwe plank nemen die is nog niet beschadigd dat geeft het mooiste resultaat.
Misschien een idee om kinderverf te nemen.Er is toch ook kinderklei waarvan het niet sschadelijk is als ze het opeten. Zal voor vingerverf dan ook wel gelden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als je een snijplank wil hebben raad ik je als meubelmaker aan:

een houten snijplank van kops beukenhout, met druivenpit-olie afgewerkt.
dit is perfect materiaal om je mes scherp op te houden.
druivenpit-olie laat geen smaak en geur achter op je plank en voedsel.

en niet in de vaatwasser schoonmaken.

Toegevoegd na 8 minuten:
http://www.koffietijd.nl/misverstand-over-snijplanken/