Zitten er nog mineralen en vitamines in een groenten gerecht dat minstens een uur in de oven heeft gestaan? Kun je niet veel beter de groeten wokken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.7K
Ritsuka
9 jaar geleden
Gegrilde groentes, lekker :)
Je eet niet elke dag zo toch? Dan wok je morgen weer. Niet zo druk om maken, je eet in elk geval je groente.
Reddie
9 jaar geleden
Mineralen verdwijnen niet door verwarming.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je de allermeeste vitamines ed wilt behouden dan is stomen een aanrader. Gewoon met n stoommandje/stoombloem (lokale toko, soms blokker/xenos ) in een pan. Bodempje water aan de kook brengen, mandje met groentes erboven zetten en tadaa, en je krijgt ook minder zout binnen zo omdat het niet in water met zout gekookt is (tenzij je als een malle met de zoutstrooier tekeergaat dan is het verschil niet noemenswaardig;)

Antwoorden (2)

Mineralen verdwijnen niet door verhitting en veel vitamines zijn wel bestand tegen verhitting op Vitamine B1, foliumzuur en vitamine C na. Om die binnen te krijgen kan je groenten (of fruit) rauw eten. Voor sommige groente, zoals wortelen, gaat door stoven de celwand kapot en komt er meer beta carotheen vrij. Het wordt makkelijker opgenomen dan wanneer je rauwe wortelen eet.

Bij wokken wordt het voedsel ook verhit. Welliswaar minder lang, dus er zal wat meer van de vitamines behouden blijven. Wat dat betreft een andere en ook gezonde bereidingsmethode.

Wat 'beter' is, dat is nogal subjectief. Bij gevarieerde voeding krijg je genoeg vitamines binnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vitamines lossen zich op in water. Wanneer je iets dus kookt in water, dan zullen ze daarin voor een deel oplossen. Hierdoor gaan veel vitamines en mineralen verloren. Wanneer je dit wilt tegengaan kun je bijvoorbeeld stomen, op die manier verwarm je groentes bijvoorbeeld zonder water, dus kunnen de vitamines ook niet oplossen. Het gaat dus niet zozeer om de bereidingstijd. Als je iets in de oven stopt dan zullen de vitamines misschien in het vocht van je gerecht oplossen, maar dan krijg je ze natuurlijk alsnog binnen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn ook vitaminen die niet wateroplosbaar zijn, net als een groot aantal mineralen. Daarnaast zijn er ook enkele vitaminen die niet goed tegen verhitting kunnen, daarvoor is stomen dus even funest als koken.