als je na het drinken van alcohol flink lichaamsbeweging neemt (fietsen bijvoorbeeld), daalt het alcoholpercentage in heb bloed dan sneller?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik denk eerder sneller blessures, doordat je coordinatie minder is na het drinken van alcohol.

Het beste antwoord

Naar aanleiding van mijn reactie onder het bovenstaande antwoord heb ik toch nog eens opgezocht wat de professor bedoelde met zijn anekdote over sporten en alcohol en dat alcohol afbreken energie kost. Het is niet een antwoord op je vraag maar misschien wel handig om te weten.

Het letterlijke afbreken van alcohol heeft levert inderdaad energie op: 7 caloriën per gram. De afbraak vind plaats in stappen. De eerste stap is de omzetting van alcohol in aceetaldehyde, welke een NADH molecuul oplevert. Dit doet het enzym ADH: alcoholdehydrogenase. Omdat dit giftig is wordt het meteen omgezet in azijnzuur door aldehydedehydrogenase. Ook dit levert 1 molecuul NADH op.

Met behulp van NADH kan je ATP maken, dit is de belangrijkste energietransporteur in je lichaam. Elk molecuul levert 2,5 ATP op dus alcoholafbraak levert 5 ATP op.
Dat klinkt heel mooi, ware het niet dat het maken van ATP afhankelijk is van een aantal factoren die ervoor zorgen dat de reactie traag verloopt als er weinig ATP wordt verbruikt. Dat zorgt voor een ophoping van NADH, met als gevolg dat de gluconeogenese afneemt. Dit betekent dat je bloedsuikerspiegel laag wordt (hypoglykemie) en je dus flauw kunt vallen bij het sporten door gebrek aan ernergie.

Door de ophoping van NADH vershuift ook het evenwicht van de alcoholafbraak. m.a.w. de alcoholafbraak neemt af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
weer veel geleerd!

Andere antwoorden (1)

De afbraak van alcohol gebeurd door de lever en de daar aanwezige enzymen. Enzymactiviteit wordt bepaald door lichaamstemperatuur en aanbod (bloeddoorvoer). Tijdens het sporten gaat je temp en hartslag omhoog dus wat betreft enzymactiviteit zal het positiever werken. Tijdens het sporten zal dus het ietsjes, minimaal maar wel ietsjes, sneller gaan. Hier kan ik alleen maar een educated guess van doen, maar ik denk dat je moet denken aan maximaal 5% sneller. Het zal je in ieder gevalniet zichtbaar gaan helpen.

Je moet inderdaad wel uitkijken, want een ander effect is dat je met alcohol in je bloed sneller uitdroogt. Ga je daarbij ook nog eens goed sporten, heb je serieus kans op uitdroging (mocht je echt een stevige hoeveelheid hebben gedronken), is sporten wat betreft coordinatie, inschattingsvermogen e.d. sowieso niet aan te raden.

Verder doordat je vaten meer open blijven staan, kan je te snel afkoelen wat ook nog een extra kans op spierblessures kan geven.

Ik zou persoonlijk niet gaan sporten als je alcohol op hebt (of nog in je bloed hebt zitten)
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Uitdrogen na stevig drinken... dat is iets om even over na te denken ;-)
Maar je hebt wel gelijk !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb eens gehoord dat hetafbreken van alcohol energie kost. M.a.w. de kans is aanwezig dat je dermate veel energie verbruikt dat je out gaat. Iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten?
Thecis
9 jaar geleden
Het omzetten van Alcholol door NAD levert inderdaad energie op. Maar je moet wel rekening houden dat de poortader en de leverslagader door de lever gaan. een deel van het bloed gaat vervolgens door de haarvaten en diffusie (en actief transport) zorgt voor de ontgiffende functie. In het geval van alcohol zal diffusie een grote rol spelen (diffusie voor gas, ben de naam voor vloeistof kwijt, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel). Het enige wat er zal gebeuren bij inspanning is dat er meer bloed door het lichaam gepompt wordt, ook naar de spieren. Om te zorgen dat de afvalstoffen van de beweging goed afgevoerd en afgebroken worden, zal de lever ook harder werken. De NAD zal dan nog steeds zijn werk kunnen doen, want bij alcohol afbraak is de hoeveelheid NAD de (zeer) beperkende factor. Het is inderdaad meer voor het gevoel om te gaan sporten dan dat het iets opbrengt. Zoals ik al zei, het zal wellicht een fractie sneller gaan, maar dit zal binnen de meetvariatie liggen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Thecis alcohol wordt niet door NAD omgezet. En diffusie geldt ook voor vloeistoffen.
Thecis
9 jaar geleden
Is inderdaad ADH, mijn fout.