Kan je bepaalde voedingsmiddelen niet proeven als je ze niet ziet of niet weet dat het erin zit?

Hier mee bedoel ik dat als bijvoorbeeld een proefje waarbij mensen witte wijn hadden klaar gezet en witte wijn met rode kleurstof dat moest dan rode wijn voorstellen weet iemand of zulke dingen echt werken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je proeft heus wel het verschil tussen rode en witte wijn, ik kan me wel inbeelden dat sommige mensen zo weinig wijn drinken dat ze niet meteen opmerken welke ze aan het drinken zijn (ook al zou het me verbazen). Het hangt er vooral vanaf over wat het gaat en de hoeveelheid. Als je een bosbes 'vermomt' als andere bes proef je het verschil misschien niet, maar als je choco zou 'vermommen' als confituur proef je het wel meteen. Dus ik denk dat het wel mogelijk is binnen beperkte mate. (En afhankelijk van welke personen/ soorten/ hoeveelheden/ uitgesproken verschillen...)

Geur en kleur doen erg veel. Er zijn wel eens testen geweest waarbij gerechten een afwijkende kleur kregen. Dus bijvoorbeeld blauwe pasta. De ervaring was dan dat de pasta minder lekker was terwijl deze gelijk was aan de gewone pasta. Aks mensen een blinddoek voor kregen merkten ze het verschil niet. Je proeft met je mond, je ogen en je neus. Maar het is dus ook veel suggestie. Je hersenen kunnen je voor de gek houden (of andersom)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100