Kan je bepaalde voedingsmiddelen niet proeven als je ze niet ziet of niet weet dat het erin zit?

Hier mee bedoel ik dat als bijvoorbeeld een proefje waarbij mensen witte wijn hadden klaar gezet en witte wijn met rode kleurstof dat moest dan rode wijn voorstellen weet iemand of zulke dingen echt werken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je proeft heus wel het verschil tussen rode en witte wijn, ik kan me wel inbeelden dat sommige mensen zo weinig wijn drinken dat ze niet meteen opmerken welke ze aan het drinken zijn (ook al zou het me verbazen).
Het hangt er vooral vanaf over wat het gaat en de hoeveelheid.
Als je een bosbes 'vermomt' als andere bes proef je het verschil misschien niet, maar als je choco zou 'vermommen' als confituur proef je het wel meteen.

Dus ik denk dat het wel mogelijk is binnen beperkte mate.
(En afhankelijk van welke personen/ soorten/ hoeveelheden/ uitgesproken verschillen...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké ik snap je antwoord maar als je verwacht rode wijn te krijgen dan denken je hersenen toch ook van dit is rode wijn sorry als hier niks van klopt dat lijkt mij
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja je denkt wel dat het rode wijn gaat zijn, en ik ben er van overtuigd dat een deel van de mensen er zich dan ook geen vragen bij stelt en gewoon denkt dat ze rode wijn aan het drinken zijn.
Maar ik denk ook dat er mensen zijn, mensen die geregeld al eens wijn drinken, wel na hun eerste slok gaan denken: dit proeft niet naar rode wijn, dat is raar? En het misschien niet luidop gaan zeggen maar in hun eigen wel vragen gaan hebben over de wijn omdat ze de smaak niet aan rode maar aan witte wijn linken.
Geur en kleur doen erg veel. Er zijn wel eens testen geweest waarbij gerechten een afwijkende kleur kregen. Dus bijvoorbeeld blauwe pasta. De ervaring was dan dat de pasta minder lekker was terwijl deze gelijk was aan de gewone pasta.
Aks mensen een blinddoek voor kregen merkten ze het verschil niet.

Je proeft met je mond, je ogen en je neus. Maar het is dus ook veel suggestie. Je hersenen kunnen je voor de gek houden (of andersom)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is een prima antwoord, vooral de geur is belangrijk. Onbewust ruik je aan je eten voordat je een hap neemt. Mensen die niets zien, kunnen echt genieten van eten, mensen die niets ruiken genieten daar veel minder van. De combinatie van zien, ruiken en proeven is ideaal, maar om iets lekker te vinden kun je beter je reuk, dan je zicht missen. Gezelligheid speelt ook een grote rol in iets lekker vinden of niet +.