Worden oesters levend gegeten?

Ik heb van meerdere mensen gehoord dat oesters nog leven als je ze eet, maar ze worden toch uit de schelp gesneden voordat ze geserveerd worden? Overleven ze dat dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.4K
Castle
10 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=QEMNaPWaKgg Bij de twee minuten hoor je een expert zeggen dat ze moeten leven.

Het beste antwoord

Jazeker, oesters worden levend gegeten. Het is gebruikelijk om oesters rauw, dus levend, te consumeren (met versgemalen peper of citroen, boerenboter en roggebrood), of met een van sjalotjes voorziene vinaigrette. Maar oesters kunnen ook gegaard worden en komen dan koud, lauw of warm op tafel. Oesters kunnen na pocheren en afkoelen in diverse sauzen worden opgediend. Ook worden ze wel in de schelp gegratineerd, of op artisjokbodems en in croustades geserveerd. Het gratineren moet heel snel gebeuren, en ze hoeven dan niet van tevoren gepocheerd te worden. Ten slotte zijn er ook nog warme oestergerechten in de vorm van beignets, spiesjes, kroketten, soep en consommé.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een oester is een eetbaar weekdier dat in ondiepe, warme wateren van de oceaan leeft. De schelp bestaat uit twee kleppen, de bovenste is vlak en de onderste gebogen. De buitenkant is ruw, grijskleurig en hard; aan de binnenkant bevindt zich het vlees dat kan variëren van romig beige tot grijskleurig. De smaak varieert van zout tot zacht. Oesters worden meestal levend gegeten.

Toegevoegd na 6 minuten:
https://www.youtube.com/watch?v=lk_SPUKeBjs
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lossnijden uit hun schelp is wel dodelijk voor de oesters, maar niet meteen.
Het lossnijden gebeurt vlak voor het consumeren, dus leven ze nog als ze opgegeten worden.