Als je regenwater kookt is het dan drinkbaar?

Wij weten dat er bepaalde bacteriën doodgaan bij het koken, maar blijven er nog bacteriën inzitten zodat je het nog steeds niet kan drinken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In regenwater zitten niet alleen bacteriën. Er spoelt door de regen ook een hoop viezigheid uit de lucht (fijnstof, uitlaatgassen van auto's e.d) wat je er met koken alleen niet uitkrijgt. Geen aanrader dus...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe zou je het regenwater schoon kunnen krijgen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zou je het echt moeten destileren. Dus water aan de kook brengen en dan de damp die je opvangt weer af te laten koelen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt voor deze reactie :)

Het beste antwoord

Regenwater is redelijk schoon maar bevat vrijwel geen mineralen. Wel zitten er andere opgesloste stoffen in zoals Co2 en N2 uit de lucht .
Doordat het geen mineralen bevat kan het bij veelvuldig drinken osmotische reacties geven in het lichaam. Dit komt omdat je bloed/lichaams vocht verhoudingsgewijs wel veel stoffen bevat. Hierdoor wordt de osmotische druk tussen de twee vloeistoffen erg groot. Door diffusie verliest je lichaam mineralen aan het het regenwater waardoor je buikpijn kunt krijgen en belangrijke mineralen verliest. Het is beter om er een klein beetje suiker en zout aan het water toe te voegen om osmose verschil op te heffen.

Daarnaast is het erg belangrijk om je opvang-reservoir goed af te dekken, zodat er bijvoorbeeld geen vogelpoep of dergelijke in komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij vraagt alleen of je regenwater kan drinken als je het kookt. Nou zie ik een hoop mooie regels vol informatie maar geen (duidelijk) antwoord