Bestaan er wortels in elke kleur ?

Een vriend van mij had zich in de klas ooit eens belachelijk gemaakt door te zeggen dat er blauwe,... wortels bestonden maar dat Nederland die niet meer uitvoerde omdat hun nationale kleur oranje is. Dat klinkt natuurlijk compleet belachelijk maar ineens zag ik in de winkel gele en zwarte wortels ( zo genaamde vergeten groenten ) nu vraag ik me af of hier dan ook maar een klein beetje waarheid in zit...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er bestaan in ieder geval witte, gele, oranje, rode, paarse en zwarte penen. Van blauwe en groene heb ik zelf nog nooit gehoord en die kan ik op internet ook niet vinden, dus ik vermoed dat die niet bestaan, maar er zijn dus wel penen in bíjna alle kleuren. Volgens wikipedia zijn penen vroeger gekruist tot ze oranje waren, vanwege de koninklijke familie, dus daar lijkt je vriend wel gelijk in te hebben.
Als je met wortel niet peen bedoelt, maar alle eetbare wortels van planten, bestaan er wel ook groene, zoals groene daikon.

Het beste antwoord

De wortel werd al duizenden jaren geleden geteeld in Midden-Azië. Egyptenaren en Romeinen kenden de wortel al in verschillende kleuren zoals paars, rood, lichtgeel, groen, wit. Blijkbaar was de wilde soort Daucus carota toen toen al wat geselecteerd. Het gebruik beperkte zich toen nog tot medicinale doeleinden. Nooit werd er melding gemaakt van oranje wortelen. Tijdens de 14de en 15de eeuw werd de wortel bekend in Noord-Europa. Men gaf er toen de voorkeur aan gele wortelen. Het duurde tot de 16de eeuw vooraleer oranje wortelen voor het eerst geteeld werden, met name in Nederland. Later slaagde men er door veredeling verder in grote wortelen te telen. Alle latere rassen zijn van oorsprong ontstaan uit de Nederlandse selecties. Ondertussen is wortel een wereldgroente geworden, vooral oranje, maar in Azië is de rode en paarsekleur heel populair.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thnx

Andere antwoorden (1)

Niet in elke kleur,maar het zou goed kunnen dat jouw vriend toen deels gelijk had want de oerwortel is paars van kleur.

De "oer" wortels zijn donker, paars. Maar ze kwamen in allerlei kleuren voor: rood, geel, wit, paars, alles behalve oranje.

Met de gele wortel is men verder gaan veredelen en in de zeventiende eeuw ontstond in Nederland de welbekende oranje wortel.