Verdwijnen belangrijke stoffen uit blauwe bessen en ander fruit als ik deze in de blender doe?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

in fruit, en in blauwe bessen bij uitstek, zitten veel zuren. Deze zijn gezond, sommige hebben het label vitamine, sommige niet. Door zuurstof worden zuren geoxideerd, en verliezen zij hun functie.

Een glas vers geperst sinaasappelsap heeft bijvoorbeeld na een half uur nog 50% van de vitamine c als waar het mee begon. Na een uur is er dan nog een kwart, etc.

Als je de besjes kapot maakt met een blender zal er vast wel wat geoxideerd worden. Hoeveel? Geen idee. Ik denk niet dat er veel metingen zijn van besjes die in de blender gingen, dus het is wat lastig om een bron aan te dragen. Als je geen reden hebt om de geblenderde besjes te laten staan, dan valt de factor tijd al weg, dus laten we zeggen je drinkt/eet het goedje op binnen 2 minuten, nja, het is een gooi, maar mss is er 5% verdwenen? verwaarloosbaar iig.

lekker blijven blenderen maar!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de blender gebeurt hetzelfde als bij het kauwen. Je maakt zoveel mogelijk cellen en celorganellen stuk. Daardoor komen stoffen die normaliter niet met elkaar in aanraking komen alsnog bij elkaar, en zullen met elkaar reageren. Er vinden ongetwijfeld allerlei chemische reacties plaats, waardoor allerlei stoffen worden afgebroken en nieuwe worden gevormd.
Zoals gezegd, als je het uit de blender meteen opdrinkt zal het geen verschil maken met gewoon kauwen en doorslikken.
Overigens wordt in ons spijsverteringsstelsel ook alles afgebroken, en later weer op een nieuwe manier in elkaar gezet. Dus als stoffen van tevoren worden afgebroken en gesynthetiseerd blijft er meestal genoeg materiaal over om als voedsel te dienen.
Reddie
10 jaar geleden
Thecis
10 jaar geleden
Om eerlijk te zijn ben ik het niet helemaal met je eens. Kauwen is gedeeltelijk stuk maken, maar cellen e.d. krijg je met kauwen alleen niet voor elkaar. Met kauwen doe je de eerste verteringsstap en meng je het voedsel met speeksel waar al een hoop enzymen in zitten die voor de eerste afbraak zorgen. Blenden maakt alles fysisch stuk, maar wel een stuk minder efficient dan de combinatie kauwen/enzymen. Verder moet ik bekennen dat ik het wel met je eens ben :-)
Thecis
10 jaar geleden
Toevoeging:
cellen krijg je nog wel eens stuk (met beide), maar celorganellen krijg je echt niet stuk met alleen kauwen (zonder enzymen) of blenden. Wel zijn organellen in vrije oplossing (dus niet meer in cellen) o.h.a. wat instabieler en gevoeliger voor afbraak, maar dat zijn de chemische reacties.