Ongeveer 190 tot 220 graden. (electrisch)
Voor gewone, alleen maar deeg en niks geks-koekjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De temperatuur van koekjes bakken is afhankelijk van of een koekje hard moet zijn of wat zachter moet zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
voor een bros koekje heb je een lagere ovenstand nodig dan bij een kletskop
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bak koekjes vaak op een wat hogere temperatuur dan normaal staat aangegeven en iets korter dan de baktijd die staat aangegeven. Dan krijg je een krokantere buitenkant en zachtere binnenkant (bijvoorbeeld bij chocolate chip cookies).

"Trial and error" is bij koken het geheim, als iets niet lukt, probeer het dan nog eens, maar dan net iets anders.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is ook afhankelijk of je een electrische of hete lucht over gebruikt. In een hete lucht over is de temperatuur vaak lager dan in een elektrische over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een oven die zowel boven-als onderwarmte heeft en een hete lucht functie. De hete lucht functie is warmer dus moet je de temperatuur lager zetten als bij boven- en onderwarmte. Hete lucht heeft het voordeel dat je er 2-3-4 platen tegelijk in kunt zetten.
Bij gewone koekjes ; 160-180 graden (gewone oven)
140-160 graden (hete lucht).
Sprits; 150-170 graden (gewone oven)
130-150 graden (hete lucht)
Schuimgebak; beste is hete lucht want het moet meer drogen als bakken ; 80-90 graden
Makronen; 120-140 graden (gewone oven)
100-120 graden ( hete lucht)
Bladerdeeg; 170-190 graden (gewone oven)
170-190 graden ( hete lucht)
soesjes; 190-210 graden (hete lucht)

Nog een tip; Als de koekjes op de bakplaat vast plakken,
zet je de bakplaat gewoon nog even in de warme oven en haal de koekjes er daarna onmiddellijk af,
De temperatuur en baktijd zijn afhankelijk van de soort en hoeveelheid deeg.Daarom heb ik 2 temperaturen aangegeven. Begin bij de laagste en verleng of verhoog deze de volgende keer als dat nodig mocht blijken.
Overigens: bij een lagere temp. wordt het gebak gelijkmatiger bruin.
amc