Kan je leven op één enkel type voedsel?

Ik vraag me af of je als mens kan leven op één enkel type voedsel. Is er een etenswaar op de markt die alles in zich heeft; van koolhydraten tot eiwitten, van mineralen tot vitamines?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hallo Vapit, Wellicht zou je het een hele tijd volhouden om op enkel en alleen één soort voedsel type te kunnen overleven. Maar het gaat hier niet om overleven maar leven. Het antwoord is eigenlijk heel simpel, namelijk nee. Elke voedingssoort heeft zijn eigen voedingswaarden/stoffen, bekijk het zo: Als ik één of andere "super shake" zou nuttigen dan heeft deze elke keer de zelfde voedingswaarde, laat zeggen dat je elke keer een shake zou nuttigen die aanvankelijk van de ingenomen hoeveelheid tussen de 700 en 900 kcal (wat waarschijnlijk nog een heel stuk hoger zal liggen) zal bevatten, dan kom je dus altijd in de knoop met de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid die je tot je zou moeten nemen. En dan nog een belangrijk punt, je darmen. Je darmen moeten ook aan het werk gezet worden d.m.v. het eten van voedingsvezels dus er moet ook enige structuur/vorm in het eten zitten om je lichaam gezond te laten functioneren. En dan nog een punt, stel jezelf de vraag of je wel producten zou willen eten die zo gigantisch gemanipuleerd zijn en zijn deze wetenschappelijke bewerkingen wel gezond? Er word immers al steeds meer gemanipuleerd met voedsel waar de grootste deel van de bevolking geeneens weet van heeft. Er zullen nog zo'n duizend punten zijn waarom dit niet zou kunnen of niet verstandig zou zijn. Eet en drink dus altijd gevarieerd!

Er wordt van bananen gezegd dat alles erin zit om te overleven. Ze bevatten voldoende vocht en voedingsmiddelen, maar saai wordt het wel. Ook heb ik ooit een uitzending gezien over breatharians die van de lucht leven en slechts een keer per maand een kommetje rijst als voedsel nemen. Ook bijzonder saai, maar ze waren niet ongezond.

Ja, vlees. Genuanceerde aanvulling: mits je het hele dier opeet, dus ook orgaanvlees en vooral het vet.

Ik hoorde laatst dat er in Amerika een shake is ontwikkeld waarvan wordt gepretendeerd dat je daarop kunt leven. Het werd gepresenteerd o.a. als uitkomst voor mensen die niet van koken houden. Tegenstanders zeiden dat de shake te weinig vezels bevatten en dat de spijsvertering lui wordt. De shake is nog volop in ontwikkeling; de naam is mijn ontschoten. Maar wellicht dat er binnenkort meer over bekend wordt.

Deze voedingsmiddelen bestaan. Deze worden veelvuldig geproduceerd voor de medische industrie. Zo bestaan er veel merken drinkvoeding (nutricia, abbott, fresubin, etc). Daarnaast worden deze "voedingsmiddelen" zonder smaak ook geproduceerd in de vorm van sondevoeding. Het is een type voedsel. Op drinkvoeding kun je lang leven. Vaak heeft iemand die het neemt al medische problemen, waardoor die niet meer 80 jaar zal leven, maar als iemand bijv begint op 40 jaar, vanwege kauwproblemen, dan kan hij op die voeding nog prima 40 jaar extra leven. Zonder klachten. Er zitten wel nadelen aan, zoals eentonige smaak, geen / weinig flavonoiden, duur, extra kans op darmproblemen, extra kaakproblemen als gevolg van niet kauwen (tanden die uitvallen), wellicht nog andere klachten. Als je het zoekt in basisvoeding, dan denk ik dat je het heel lang kunt volhouden op melk. Maar na verloop zul je toch een tekort krijgen aan een vitamine of mineraal.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100