Ik heb een extreme uienallergie en het enige waar ik wel tegen kan in de "uienfamilie" is knoflook. Is er nog iets ter vervanging van de ui?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Verse uien zijn fris, pittig en knapperig en worden zoet als je ze bakt. Waar ik voor vervanger dan het eerst aan moet denken is radijs (daar heb je ook andere soorten van dan alleen de hollandse kleine rode ronde) of wellicht selderij.
Verder lees ik op internet dat er ook een kruid is wat in het Midden Oosten en India wordt gebruikt, asafoetida, en wat qua smaak lijkt op ui (zie bron).

Als je een hachee of een soortgelijk klassiek gerecht wilt maken ben ik bang dat je de echte smaak toch alleen krijgt door uien te gebruiken. Maar wie weet, levert radijs of selderij, eventueel in combinatie met asafoetida, wel iets heel verrassends op :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Grof bieslook is een uitstekende vervanger van uien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Smurfin heeft in reactie op de vraag uitgelegd dat bieslook ook tot de uienfamilie behoort waar zij dus allergisch voor is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is dus geen antwoord... op de vraagt. VS is allergisch voor ui + familie [dus ook prei en bieslook bijv.].
Selderij. Dat heeft ook de umami-smaak en kan gerechten behoorlijk oppeppen.