Wanneer je het inderdaad hebt over toevoegingen aan levensmiddelen: Elk E-nummer heeft zijn eigen maximale toegestane hoeveelheid. Er zijn er ook genoeg die onbeperkt toegevoegd mogen worden.
Een E-nummer is een goedgekeurde hulpstof, deze hoeft niet per se slecht te zijn. Zo zijn vitamines (die ook wel gebruikt worden als kleurstof) ook gewoon een E-nummer, en mogen vaak onbeperkt worden toegevoegd.

Of een stof zonder E-nummer een maximale toegestane hoeveelheid heeft hangt, zelfde als een met E-nummer, af van wat het is. Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat het onbeperkt kan. In principe is alles namelijk alles toxisch, denk aan te veel zout of zelfs watervergiftiging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord, maar het gaat niet over additieven en E-nummers. Het gaat om gewichten en toleranties.
Het voeren van een E-teken op een verpakking is geloof ik ooit begonnen met uitlekgewichten bij levensmiddelen. Tegenwoordig wordt het ook al jaren voor allerlei producten gebruikt tot max 10kg/10ltr met daarbij behorende toleranties. Zo mag je bij 10kg er max 1,5% boven of onder zitten zolang het gemiddelde gewicht over een bepaalde periode maar op de 10kg zit (als ik het goed heb begrepen). Bij het voeren van een e-teken op de verpakking moet je ook deze gewichten registreren/bijhouden op papier en het gewicht zo nodig corrigeren zodat je altijd binnen die tolerantie blijft.
Wanneer je er voor kiest om geen e-teken te voeren op de verpakking is de regel in elk geval dat je ervoor zorgt dat er minimaal het gewicht in zit dat op de verpakking staat vermeldt. Maar wat is hier het maximum gewicht? Zijn daar ook regels voor bepaald?