Hoe kook ik eieren zonder dat ze 'overstromen'

Als ik eieren kook stroomt het vaak over door het eiwit. Hoe hou ik 't eiwit onder controle? Ik prik altijd een gaatje in 'n eitjes zodat ze niet breken. Ik heb al zout in het water en wacht ook al tot het water kookt. Wie heeft dé oplossing?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Heel simpel: eerst breng je voldoende water aan de kook, en dan leg je de eieren er (met een lepel) in. De laag eiwit direct tegen de eischaal stolt door het kokende water meteen, er zal dus geen eiwit uit het ei stromen.
-je hoeft geen gaatje in het ei te prikken en geen azijn of zout toe te voegen aan het kookwater.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als het water aan de kook is, vuur wat lager draaien.
Waarschijnlijk kook je op te hoog vuur waardoor de eieren tegen de pan aan tikken en daardoor barsten.

Gewoon zachter laten koken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmm, ooit heeft mijn oma me geleerd om naast zout in het water er ook een klein scheutje azijn aan toe te voegen. Mijn eieren stromen dus nooit over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is tezien in welke kant je het gaatje stekt. Ik heb altijd geleerd dat je het gaatje in de bolle kant van het ei moet prikken. Zo voorkom je dat er eiwit naar buiten komt, dus voorkom je ook dat het water overkookt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon in een eierkoker.
Nooit geen last meer van overstromingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik eitjes kook doe ik ze direct in de pan (niet als het water al kookt)... ...doe er nét genoeg water bij (zodat het eitje nét helemaal onder is)... en prik geen gaatjes, doe geen zout in het water en ook geen azijn.

Het vuur lager zetten zodra het water kookt voorkomt dat de eieren barsten, maar schijnt ook beter te zijn voor het ei: als je op een te hoge temperatuur kookt (of te lang) krijgt je eiwit zo'n groene rand.

Bij mij koken ze nooit leeg... Soms barst er wel één.. maar dat is meestal op het einde en dan kook het eitje niet meer leeg. En als je het ei daarna laat schrikken is de barst niet zichtbaar meer... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Simpel gezegd: eieren kook je in kokend water. Maar zelfs over deze eenvoudige procedure kan oneindig worden gediscussieerd. Er zijn twee strijdpunten. Wat doe je om te voorkomen dat de eierschaal barst als de lucht in de luchtkamer van het ei gaat uitzetten door de verhitting, en: Hoe lang moet je een ei koken."

"Zet de eieren met ruim KOUD water op (eieren staan compleet onder water) en de kookwekker zet je op het moment dat het water gaat koken. In twee minuten heb je een zacht gekookt (snot)ei hebt, in drieënhalve minuten "het perfecte ei" noemen: volledig gestold eiwit, het eigeel nog licht vloeibaar, en vanaf vijf minuten wordt je ei harder en droger, totdat je uiteindelijk die enge eieren met een groene rand om de dooier hebt (dan zijn ze zeker wel tien minuten gekookt)."

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Legbatterij-eieren hebben vaak een veel dunnere schaal dan biologische eieren. Dus probeer het eens met een biologisch ei!

Zelf zet ik eieren trouwens juist op met koud water. Het voordeel van kokend water is dat het eiwit net onder de schaal direct stolt, het voordeel van koud water is dat de temperatuur, en daardoor de druk in het ei geleidelijker oploopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dit nagenoeg nooit. Ik doe de eieren in een pannetje, KOUD water erbij en opwarmen. Als het kookt start de klok voor 5min en het gas minder zodat het nog net blijft koken.

Niets geen gaatjes prikken.