Zit er verschil tussen verschillende zout soorten/merken ?

Ik koop normaal keukenzout hier in Nederland, ik nu keukenzout (dus geen zeezout) gekocht in Duitsland, dit is iets grover, nu zegt mijn vrouw dat dit Duitse zout zouter is dan het zout wat we hier kopen. Ik dacht altijd dat zout zout is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Dat grovere zout uit Duitsland is waarschijnlijk mijnzout( steenzout), gewonnen door het los hakken van zout uit de diepe ondergrond. Daar zitten dus de mineralen in die tijdens het indampen van de vroegere binnenzee ook in het zeewater zaten. Het zout dat in Nederland wordt gewonnen, is vacuümzout. Verkregen door het ondergrondse zout eerst op te lossen(pekel) en vervolgens te zuiveren, waarbij, na indampen, bijna zuiver NaCl overblijft. Dat zou het verschil kunnen verklaren. Belangrijker is, denk ik, dat steenzout korrels bevat met heel fijn zoutpoeder eraan, dat veel sneller in je speeksel oplost dan korrels. Daardoor smaakt het zouter. Je kunt het controleren door van beide zoutsoorten evenveel gram in een beker water op te lossen en dan(blind) te proeven. Ik verwacht geen verschil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De meest opvallende verschillen tussen zeezout en tafelzout zijn in hun smaak, textuur en verwerking.

Zeezout wordt geproduceerd door middel van verdamping van zeewater of water uit zoutwater meren, meestal met weinig verwerking. Afhankelijk van de waterbron, laat deze bepaalde sporen mineralen en elementen na. De mineralen voegen smaak en kleur aan het zeezout toe, dat ook wordt geleverd in verschillende niveaus grofheid.

Tafelzout wordt meestal gewonnen uit ondergrondse zoutlagen. Keukenzout,wordt zwaarder verwerkt om mineralen te elimineren en bevat meestal een additief om klonteren te voorkomen. Het meeste keukenzout heeft ook jodium, een essentiële voedingsstof die helpt een gezonde schildklier behouden toegevoegd.

Zeezout en tafelzout hebben dezelfde voedingswaarde, ondanks het feit dat zeezout vaak wordt gepromoot als zijnde gezonder. Zeezout en tafelzout bevatten vergelijkbare hoeveelheden natrium per gewicht. Maar smaakverschillen zij er zeker ;

In het zeewater bevinden zich diverse zouten in opgeloste toestand. Eén liter zeewater bevat ongeveer 35 gram zouten:

24 gram natriumchloride
5 gram magnesiumchloride
4 gram natriumsulfaat
0,7 gram calciumchloride
0,8 gram magnesiumbromide
Door deze samenstelling heeft zeezout een andere smaak dan keukenzout dat voornamelijk uit natriumchloride bestaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
keukenzout is NaCl (natrium chloride).
het zoute karakter krijgt het zout door het natrium.
waarschijnlijk zit er in het zout wat je in Duitsland gekocht hebt meer Natrium.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
keukenzout is NaCl , daar kan dus niet méér Na in zitten. Min