mijn kalium is veel te laag, wat moet ik vermijden om die op pijl te houden?ik gebruik al heel veel groenten en kaliumrijke producten.

ik heb pas in het ziekenhuis gelegen omdat mijn kalium weer gevaarlijk laag was.(mijn hartritme was van slag.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebben ze je in het ziekenhuis niet gezegd wat je moet doen en laten? Dat weten ze daar beter dan wij hier.
Wat is de onderliggende oorzaak van je lage kalium gehalte? Dat weet jij vast heel goed.
Zoek vooral raad en oplossingen bij de dokter en/of specialist. Hier op GV is het voor medische problemen toch een tikje minder safe!

Antwoorden (7)

'Een hoog kaliumgehalte kan door voeding veroorzaakt worden. Voedingsmiddelen die veel kalium leveren zijn: groenten, (gedroogd) fruit, vruchtensap, aardappelen, peulvruchten, tomaten, melkproducten, koffie, cacao en noten. Ook producten die hiervan gemaakt zijn zoals patat, chips en chocolade bevatten veel kalium.'

Persoonlijke noot: patat, chips en chocolade hebben natuurlijk weer andere nadelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belangrijk is te weten wat de oorzaak is. Gebruik je medicijnen? vooral plas tabletten kunnen kalium gehalte flink verlagen.
Ga eens terug naar je huisarts en probeer achter de oorzaak te komen en vraag zo nodig m med. voor verhogen van je kalium
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om je kalium op peil te krijgen zou ik adviseren om tomatensap te drinken. Met name die van Appelsientje met groente is erg lekker en gezond. Maar voeg geen zout bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan wordt je toch wel doorverwezen naar een dietiste voor advies. Als dat niet zo is, zou ik daar zeker naar vragen bij de huisarts.

Deze vraag is hier al eerder langs gekomen.
http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-kalium-tekort.15663
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Aardappel, gekookt
1 portie = 1 middelgrote aardappel (180 g)
Kalium: 794 mg
Calorieën: 137 kcal
- Linzen, gekookt
1 portie = 100 g
Kalium: 657 mg
Calorieën: 88 kcal
- Macaroni, gekookt
1 portie = 250 g
Kalium: 47 mg
Calorieën: 235 kcal
- Spinazie, diepvries gekookt
1 portie = 90 g
Kalium: 315 mg
Caloriën: 14 kcal
- Tomaat, rauw
1 portie = 1 middelgrote tomaat (85 g)
Kalium: 218 mg
Calorieën: 9 kcal
- Banaan
1 portie = 1 middelgrote banaan (100 g)
Kalium: 358 mg
Calorieën: 88 kcal
- Peer, geschild
1 portie = 1 middelgrote peer (170 g)
Kalium: 190 mg
Calorieën: 80 kcal
- Halfvolle melk
1 portie = 1 glas/beker (250 ml)
Kalium: 387 mg
Calorieën: 117 kcal
- Vruchtenyoghurt (vol)
1 portie = 1 bekertje (150 g)
Kalium: 232 mg
Calorieën: 142 kcal
- Sinaasappelsap
1 portie = 1 glas (250 ml)
Kalium: 450 mg
Calorieën: 97 kcal
- Muesli, zonder suiker
1 portie = 50 g
Kalium: 195 mg
Calorieën: 192 kcal
- Runderrosbief
1 portie = 3 plakken (108 g)
Kalium: 413 mg
Calorieën: 180 kcal
- Zalm, bereid
1 portie = 1 middelgrote zalmsteak (100 g)
Kalium: 396 mg
Calorieën: 271 kcal

Productenlijst
Onderstaande lijst geeft enigzins een indicatie van producten met een erg hoog kaliumgehalte.
sesamzaad, linzen, kekererwten, soja bonen,
zonnebloempitten, groene erwten, bruine bonen, witte bonen, pinda's, appelstroop, cacao, aardappelen,
tomaten, waterkers, spinazie, postelein,
bladselderij, peterselie, yoghurt, karnemelk,
olijven, vijgen, dadels, rogge,
tarwe, tarwekiemen, zemelen, gist,
zeewier (kelp), rozijnen, gedr. vruchten, zwarte bessen,
bananen, sinaasappelen.

Vraag een arts wat je het beste kunt eten. Misschien dat sommige voedingsmiddelen wel weer iets anders veroorzaken wat invloed heeft op je hart of je bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf ook hevige, dagelijks hartritmestoornisssen gehad en moest na onderzoek en het dragen van een 24 uurs kastje aan de Betablokkers. Heb dit geweigerd i.v.m. bijverschijnselen en omdat ik niet graag pillen slik. Ben gaan zoeken op internet.

Ik drink geen koffie mee en gebruik dagelijks nu;
1 tablet Magnesium, magnesium wordt nl gebruikt om het Calcium/ Kalium op peil te houden. Onmisbaar voor een goede hartfunktie!
Daarnaast voor het slapen gaan 1 Calcium.

Dit van het merk Bio- Pharma Noord.
Na enkele dagen was ik van de hartritmestoornis af!

www.voor het hart zegt:

"Een tekort aan magnesium en een tekort aan kalium (wat vaak samengaat) is een belangrijke oorzaak van hartritmestoornissen. Magnesium gaat namelijk het verlies van kalium uit de cellen tegen. Kalium is onmisbaar voor een optimale werking van het hart.
Vooral mensen die bepaalde geneesmiddelen gebruiken (zoals Digitalispreparaten) hebben makkelijk een tekort aan magnesium. Deze preparaten worden veel toegepast bij hartritmestoornissen, maar veroorzaken dus op hun beurt mogelijk een tekort aan magnesium, dat weer de kans op hartritmestoornissen vergroot...
Een tekort aan kalium komt vaak voor bij mensen die diuretica (plasmiddelen) gebruiken; een middel dat veel wordt toegepast bij hart- en vaatziekten, maar dus hartritmestoornissen kan veroorzaken...
Als u wilt weten of u mogelijk een tekort aan magnesium en/of kalium heeft, bijvoorbeeld omdat u medicijnen gebruikt, zou een mineralentest kunnen laten uitvoeren in een daarin gespecialiseerd laboratorium. Meting van de bloedspiegels verdient in dat geval de voorkeur boven serumuitslagen, die gemakkelijk een verkeerd beeld geven."

http://www.voorhethart.nl/index.php?pageid=5&sub=29

Sterkte en succes, ik weet hoe vervelend dit kan zijn, hoop dat je hier wat mee kunt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou moeten beginnen naar de dokter te gaan. Die zal het veel beter weten dan wij. Maar als je een antwoord wil hebben, vermijd dan de kalium afbrekende producten.