Wat is het verschil tussen room en "clotted cream" ~ ongeklopt?

Ongeslagen room wordt verkocht als slagroom vreemd genoeg.
Clotted Cream komt uit Groot Brittannië [Devon] en is in Nederland gewoonlijk niet te koop. Tijdens de feestdagen in december is het wel verkrijgbaar, het wordt dan verkocht om in combinatie met 'scones' en jam te worden gegeten [oorspronkelijk als onderdeel van de Engelse High Tea].

Waarom zou je daar dus geen 'slagroom' voor gebruiken? Wat is het verschil tussen room en clotted cream?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Clodded cream is zoals mijn voorganger zegt room die wordt verhit en dan een tamelijk vaste massa wordt. Bovenop komt er dan een laag gele vetlaag, wat dan zo typisch is voor clotted cream. Clotted cream, wil niet zeggen dat er klonters, aanwezig zijn. Het is een homogene , tamelijk vaste massa e gele vetlaag is wel klonterig
Het verschil is dus dat opgeklopte slagroom veel zachter is dan clotted cream. Clotted cream is in Engeland ook niet altijd beschikbaar. Bij slagroom ben je bijna zeker dat het in een winkel is terwijl dat bij clotted cream niet altijd zo is. Wel is clotted cream gans het jaar verkrijgbaar
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gewone slagroom is veel dunner en minder vet dan clotted cream. Clotted cream is ook niet opgeklopt, maar wordt gemaakt door room te verwarmen en weer af te laten koelen. Er ontstaan dan klontjes, clotted cream.

Ik gebruik zelf wel eens mascarpone als vervanging voor clotted cream. Ook erg lekker!
bamibal