Natuurkundig gezien niet.
De oven genereert warmte, niet de steen. Derhalve zal de steen nooit een hogere temperatuur hebben dan de oven. Immers: Waar zou die extra warmte dan vandaan moeten komen?

Echter, gevoelsmatig heb je absoluut gelijk en speelt de steen ook een grote rol in het garingsproces van de pizza.
Dit komt omdat de keramische steen beschikt over een hoge zogenaamde thermische massa. Dit kort samengevat houdt in dat deze steen er voor zorgt dat de temperatuur in de oven gelijkmatig verdeeld wordt over de pizza.

De rest van de oven bestaat voornamelijk uit lucht. Lucht is een slechte geleider van warmte. Daarom kan je gerust je hand in een oven van 250 graden Celsius steken zonder dat dat direct schade oplevert en krijg je direct brandblaren als je je hand in kokend water ('slechts' 100 graden Celsius) steekt.

Om diezelfde reden zal je je ook lelijk branden aan de pizzasteen die in de oven staat wanneer deze tot 250 graden Celsius is gestookt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat de pizzasteen in de oven wordt opgewarmd, zal hij nooit heter kunnen worden dan de oven zelf. Dat het werkt komt doordat een steen heel veel warmte kan opslaan, veel meer dan de lucht in de oven. Zo wordt de pizza effectiever verhit, vooral van de onderkant: De booodùm.