Bestaat er naast dierlijk en plantaardig nog een derde categorie voedsel?

Paddenstoelen, gisten, (zee)zout en water zijn volgens mij helemaal niet plantaardig, al wordt het in de volksmond wel zo genoemd. En hoe zit het met halfproducten zoals brood en bier, mogen die wel plantaardig heten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Zout is dierlijk noch plantaardig. Het is een mineraal. Men spreekt ook wel over de "dode natuur".

Het beste antwoord

Synthetisch voedsel zou kunnen, voor een gedeelte is dat ook wel het geval, azijn kun je makkelijk synthetiseren. Paddenstoelen hebben inderdaad ongeveer net zoveel met planten te maken als met dieren. Bij bier en brood nuttig je inderdaad wat gistproducten, dat is dan een mengvorm. Er zijn overigens erg veel basale groepen, met de moderne indelingen en namen is het nauwelijks nog te onthouden.
In de bron op het rechtervakje de ouderwetse en de moderne (een logische indeling op basis van gemeenschappelijke afstamming en verwantschap) indeling van de eukaryoten. Als je ook nog de prokaryoten erbij betrekt wordt het nog een stuk complexer. Een koe eet oornamelijk bacterien en gefermenteerde producten. De rol van bacterien in de ecosystemen en voedselkringlopen werd nogal onderschat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

paddenstoelen zijn een produkt van schimmels. gisten zijn schimmelsoorten en die behoren tot het plantenrijk. meel is gemalen graan(waaronder ook mais en rijst) of onttrokken aan planten als aardappels of peulvruchten; meelprodukten waaronder brood zijn dus plantaardig.
water en zout zijn eigen aan de aarde sinds het ontstaan uit de ruimte.
sommige dieren halen die met hun eten uit andere dieren of planten
planten halen hun water en voeding uit de aarde en de atmosfeer.
Bier, wijn(uit druiven) en andere dranken zijn dus plantaardig(behalve bloed voor vampiervleermuizen, muggen, teken e.a. bloedzuigers)