Waarom word salade slap als het een tijdje staat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn heus niet alleen de salades,die slap worden,als ze een tijdje staan.
zondag
14 jaar geleden
Onee? WEat dan nog meer Mooikeesje? LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tulpen in een vaas bijvoorbeeld!

Het beste antwoord

omdat je de celstructuren van sla kapot maakt zodra je het plukt. Je slablaadjes beginnen vanaf dat moment pas echt dood te gaan.
Als je de sla snijdt met een scherp mes minimaliseer je de schade en zal de sla iets langer goed blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat je het dan vaak gewassen hebt met water en vocht maakt het blad slap.

Probeer eens Ijsbergsla, dat kun je langer goed houden ook al is het gewassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat sla uit heel veel vocht bestaat. Wanneer je het wast en vervolgens snijdt komt al dat vocht vrij. Je moet het ook gelijk opeten. Laat je het staan dan 'sijpelt' als het ware het vocht eruit en word het slap.

In de koelkast wordt sla ook slap, dat heeft te maken met de koude lucht. Door kou droogt de sla als het ware uit en wordt het ook slap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft te maken met osmose.
Salade is aangemaakt met dressing (bijv. zout, peper, olie en azijn).
De osmotische waarde van de dressing is hoger is dan de osmotische waarde van de sla (cel). Daardoor gaat er water de cel uit, waardoor de sla zijn stevigheid verliest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De cel-vloeistofdruk neemt af door de tijd... Water verdampt en/of loopt uit de cel dat verlept de sla...