Hoe bereid ik gerookt buikspek ?

Ik heb gerookt buikspek (niet gedroogd) wat kan of moet je doen om dit te bereiden voor de borrel/tapas tafel ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Enkele tips:
Fijne sneetjes snijden en dan
Rond een ontpitte dadel draaien, vastprikken met een cocktailprikker en in een hete oven een tiental minuten bakken.
Een ontpitte dadel opvullen met wat kaas (welke je graag lust), sneetje spek rond draaien, vastprikken met een cocktailprikker en dezelfde oven in.
Enkele geblancheerde fijne groene boontjes in rollen en eveneens in de oven bakken.
Een baby-mais die kort geblancheerd is in rollen en ook in de oven maar eerst vastprikken met een cocktailprikker .
En ga zo maar door.
Wat je ook kan doen is het volgende:
Spek in blokjes snijden en uitbakken. Blokjes uit de pan scheppen en in dit vet een uitje aanstoven, in fijne blokjes gesneden aardappel toevoegen en wat groente- of andere bouillon. Zachtjes laten garen en indien nodig af en toe een beetje bouillon toevoegen. eens de aardappelen gaar zijn de spekblokjes toevoegen en een flinke handvol gehakte peterselie. Dit mengsel in een klein bladerdeegkorfje (even opwarmen in de oven) scheppen en serveren.
Nog een lekkere: spek in dunne schijfjes snijden en krokant bakken in een pan. (Als je sneetjes hebt zoals op je bijgevoegde foto snijdt je ze best in 2) Spek uithalen en in dezelfde pan kwarteleitjes bakken als spiegeleitjes even een draai van de pepermolen erover ter kruiding. Op een vers gebakken toastje een sneetje spek en hierop een eitje schikken.
Smakelijk

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja nog vergeten te vermelden bij de ingerolde boontjes: vastprikken met een cocktailprikker ;-)

Toegevoegd na 4 dagen:
Vergeten te vermelden dat je alles gerust een dag voordien kan klaarmaken en de dag zelf in een voorverwarmde oven schuiven voor een tiental minuten en opdien.
Alleen je bladerdeegkorfjes mag je niet een dag voordien opvullen. de vulling kan je wel een dag op voorhand maken en dan de dag voordien de korfjes opvullen en even ook in de oven zwieren.
De toastjes is wel een werkje voor de dag zelf.
Smakelijk en fijne feesten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Aannemende dat het product gaar is, kan je het in kleine blokjes snijden en lauw opdienen. Met blokjes bedoel ik wel langwerpige blikjes zodat je de verschillende lagen erin houdt.