Ik kan heel goed tegen de 'hitte' van chilipeper in koude gerechten maar niet in warme. Bijmijn,man is het precies andersom. Hoe kan dir?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Zoals je wellicht weet, de heetheid van chilipepers wordt veroorzaakt door een bijzonder component van deze, genaamd capsaïcine. De hoeveelheid capsaïcine in de pepers bepaalt de heetheid, en er is zelfs een schaal ontworpen, de zogenaamde Scoville schaal om precies te bepalen hoe heet de pepers zijn. Zie link.

Capsaïcine veroorzaakt dat bijzonder gevoel van heetheid doordat de zenuwreceptoren voor temperatuur gestimuleerd worden. Het is geen toeval dat het gevoel in je mond bij het eten van hele hete pepers is dat je mond in brand staat, want dat is precies wat je hersenen interpreteren.
Peperspray bevat heel veel capsaïcine, en er zijn ook crèmes die capsaïcine bevatten, en die een warmtegevoel geven op intact huid.

Iedereen reageert echter anders hierop.
Om te beginnen, je kan wennen aan de heetheid van capsaïcine. Als je vaak pepers eet, dan zullen op den duur je temperatuurreceptoren minder heftig reageren.
Daarnaast is de samenstelling van je eigen slijmvliezen, de hoeveelheid speeksel die je produceert, het aantal receptoren in de mond, enz. voor iedere persoon anders, en dat heeft grote invloed in hoe heet je een maaltijd ervaart.
Ook de samenstelling van het voedsel is van grote invloed: hoe vetter een gerecht, hoe kleiner het effect van de capsaïcine, omdat capsaïcine lost in vet op. Als je net iets vets hebt gegeten, dan zal je de pepers minder proeven, en als je een slokje wijn drinkt, dan spoel je je mond schoon, en zal je weer gevoeliger hiervoor zijn.
Vandaar ook dat als je mond "in de fik" staat na een hele hete hap, water drinken niet erg veel helpt. Koude volle melk, volle yoghurt of een alcoholische drank (vet lost in alcohol op) werken het beste.

In het algemeen zou je verwachten dat warm voedsel eerder als heet wordt ervaren, want het effect van de capsaïcine komt bovenop de prikkel van dezelfde receptoren die door de hoge temperatuur veroorzaakt wordt, maar dat kan natuurlijk anders zijn als het koude gerecht vetarm is, terwijl het warme gerecht veel vet bevat. Dan zou je toch het koude gerecht als heter ervaren.
Als je dit effect combineert met de eigenschappen van je eigen mond, dan zie je dat dit erg complex is, en op zich goed te verklaren.