hoeveel eet een koe?

ik moet voor school een werkstuk er over maken,

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
18.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.spreekbeurten.info/koe.html

Het beste antwoord

Veel mensen denken dat koeien allen maar gras eten maar dat is niet zo, een koe eet nog veel meer dan gras. Ze eten ook snijmaïs, krachtvoer, bietenpulp en nog wel meer dingen.
Een koe eet per dag zo’n 40 tot 100 kilo voer per dag. Dat is al gauw zo’n 20.000 kilo per jaar aan voer. Een koe drinkt daarbij ook nog eens 60 tot 100 liter water per dag en dat is al gauw zo’n 30.000 liter per jaar. Een koe heeft 4 magen. Dat is ook de reden dat ze herkauwd. De magen zijn:
1 de pens
2 boekmaag
3 netmaag
4 lebmaag
Deze magen hebben ze nodig omdat het planteneters zijn die erg veel energie nodig hebben. Waar leeuwen maar één keer in de drie dagen op jacht gaan, zijn koeien meer dan 18 uur per dag bezig met eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dankjewel hier kan ik weer mee verder

Andere antwoorden (1)

Wat eet de koe?
Van april tot oktober staat de melkkoe in de weide en doet ze zich te goed aan het lekkere gras. Ze kan wel 40 tot 60 kg gras per dag eten. Dit lijkt veel, maar een volwassen melkkoe weegt dan ook ruim 670 kg. De koeien die gemolken worden, moeten in goede conditie zijn en worden dus bijgevoederd met krachtvoer. Dit krachtvoer bestaat uit gemalen en geperste bijproducten uit de voedingsindustrie. De veehouder stelt een aangepast dieet samen om elke koe een evenwichtig menu aan te bieden.

In de winter voedert de veehouder de koeien in de stal. Ze eten dan op het bedrijf geteelde en ingekuilde voeders zoals hooi, kuilmaïs, kuilgras, bietenpulp en voederbieten. Ook dit veevoer wordt gemengd met krachtvoer en eigen geteeld graan, in functie van de behoeften van de koe. Een lacterende koe (geeft melk) heeft andere voedselbehoeften dan een droogstaande koe (in de periode dat ze geen melk geeft). De veehouder moet hiervoor bijzondere aandacht hebben.

Alles samen eet een koe ongeveer 50 tot 60 kg voeder per dag en drinkt ze ongeveer 50 tot 100 liter water (dit zijn 5 tot 10 emmers).
fremar