kun je zwanen eten?

En is het lekker natuurlijk, dat je ze kunt eten als het moet begrijp ik ook wel ...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.8K

Het beste antwoord

De knobbelzwaan is een beschermde diersoort. Desalniettemin telt Nederland twee zwanenhouderijen waar honderden zwanen worden vetgemest voor hun vlees, veren en vel.

Als de dieren drie jaar oud zijn worden ze geslacht. Zwanen kunnen 25 jaar oud worden.

De producten vinden vooral aftrek in Frankrijk en Duitsland, waar zwanenvlees als een exclusieve lekkernij wordt beschouwd. De zwanenhouderijen bevinden zich in de provincies Zuid-Holland en Urecht. De beesten worden buiten gehouden en zijn geleewiekt (blijvend gekortwiekt). De desbetreffende zwanenhouder waarbij de zwanen in beslag zijn genomen beschikte niet over een vergunning.
Het smaakt net als lever
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik heb een recept voor je gevonden.

Wilde zwarte zwaan met honing.

Ingrediënten: wilde zwaan, 5 el. honing, 3 el. citroensap, 1½ dl. witte wijn, 1 ui, 2 tl. tijm, 1 tl. rozemarijn, 150 gr. boter of margarine, zout en peper.

Of het te eten is weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk weet ik wel zeker dat je zwanen kunt eten. Het is alleen illegaal om die beesten te schieten en te eten. Maar eend en gans zijn ook lekker en volgens mij eten zwanen hetzelfde als de eend en de gans dus moet het lekker zijn.

Overigens ben ik van mening dat elk dier te eten is mits je het maar goed en lekker klaarmaakt. Alhoewel.....er voor mij ook grenzen zijn :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger werden zwanen en pauwen vaak opgediend als zogenaamd pronkgerecht. Met veren en al, om indruk te maken op de gasten.

http://www.coquinaria.nl/pauw/index.htm

De hals van een zwaan werd vroeger ook wel gevuld en als afzonderlijk gerecht opgediend ("zwanehals gevuld met druiven").

Zwaan is vooral taai, en niet bijzonder lekker. Gans en eend zijn lekkerder. En die mag je gewoon eten.

http://myoreomilkshake.blogspot.com/2009/05/how-does-swan-meat-taste-like.html

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha de Bibliotheek is er ook bij +1
Vanmiddag kom ik een boek lenen !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezellig - goed idee, en bedankt voor het punt!
jazeker. Een jaar of tien geleden was het een tijdje een probleem dat met name oost-europeanen zwanen uit vijvers visten voor consumotieve doeleinden.
Waarom dat tegenwoordig niet meer speelt weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zwanen kun je eten, het is zelfs een delicatesse.

Op recent geplaatste borden bij waterpartijen in Bedfordshire, Engeland, staat dat Polen geen zwanen meer mogen consumeren. Polen en Litouwers vinden zwaan een lekkernij, en er zijn op verschillende plaatsen al afgekloven resten van de vogels teruggevonden. Dit blijkt uit politie onderzoek.Volgens de plaatselijke autoriteiten zijn er al enkele honderden zwanen verdwenen.De zwaan is een beschermde vogel, en zijn in Engeland eigendom van de koningin. Een lokale vissersclub wilde niet wachten op officiële verbodsborden, en heeft intussen deze zelf gemaakt en opgehangen. Op het bord staan een mes en vork, en een zwaan met een rode streep erdoor. Overigens was geroosterde zwaan een dikke eeuw geleden nog een delicatesse in Engeland, tegenwoordig kan je celstraf en een boete van enkele duizenden Euri krijgen voor het doden van de vogel. Overigens kan dit ook wat licht werpen op de motieven van degenen die onlangs speren gooiden naar zwanen in Amsterdam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tuurlijk is het eetbaar. Mijn vader heeft in de hongerwinter zelfs nog zwaan gegeten. De smaak zou sterker dan eend zijn en droger.

PS mijn vader was 50 toen ik geboren werd dus klopt de tijdlijn met mijn leeftijd WEL!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar alleen de koninklijke familie mag dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zwanen werden ooit geimporteerd juist voor de jacht.
Het smaakt naar kalfsvlees zeggen ze
Ik heb het ooit gegeten dus kan me dat niet precies herinneren.
volgens mij had ik toen nog nooit kalfsvlees gegeten
maar het is erg lekker.