Hoe kun je het best appelmoes bewaren maar zodat er nog steeds zuurstof bij kan komen Maar zonder schimmel

Ik en een vriendin van mij hebben een project en we gaan proberen iets te laten groeien uit appelmoes maar dan moeten we er wel voor zorgen dat er water en suiker en appels in blijven zitten hoe doen we dit het best?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
Reddie
10 jaar geleden
En wat moet er dan uit groeien?
Een dier heeft O2 nodig.
Een plant heeft CO2 nodig.

Antwoorden (4)

Appelmoes is aantrekkelijk voor schimmel, het vele vocht dat in appelmoes zit, is een prima omgeving voor schimmels, als er zuurstof bij je appelmoes komt, dan schimmelt het nog eerder. Ik denk dus dat je experiment gedoemd is om te mislukken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou kunnen proberen een laagje (sla-, olijf-, zonnebloem-)olie op de appelmoes te schenken. Dan komt er geen zuurstof meer bij het oppervlak en zal het rotten minder snel gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou bovenop de appelmoes een dunne laag suiker strooien. Als je ervoor kunt zorgen dat er in de bovenste 0,3 cm meer dan 50% suiker zit zal er bijna geen schimmel meer op gaan groeien (komt door de wateractiviteit = aw-waarde). Vervelende is alleen dat als je iets wilt laten groeien, dit ook last heeft van deze lage aw waarde, water zal namelijk worden onttrokken aan datgene wat wil groeien. Als het om een zaadje gaat dus diep genoeg onder oppervlakte laten ontkiemen...

Alternatief is helemaal strak afdekken met plastic van bijvoorbeeld een vleeswarenverpakking (wel goed schoonmaken, met bv chloor). Dit is namelijk niet zuurstofdoorlatend, als je dit strak op oppervlak legt komt er geen zuurstof bij en kunnen meeste schimmels en gisten niet groeien. Groei van schimmels en gisten zorgt voor een interessante kleur, vochtuittreding en verbruik van suikers.

Denk zelf dat eerste methode je het leukste resultaat zou kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zwaveldioxide .
Zwaveldioxide is een kleurloos gas, gebruikt als conserveermiddel. Het remt enzymatisch en microbieel bederf. Zwaveldioxide lost op in de waterfase van een product, waarbij een zuur ontstaat. Dit zuur zorgt voor de eigenlijke werking. Het is dus het meest effectief in zure en licht zure producten. Het is onwerkzaam bij neutrale pH. is een kleurloos gas, gebruikt als conserveermiddel. Het remt enzymatisch en microbieel bederf. Zwaveldioxide lost op in de waterfase van een product, waarbij een zuur ontstaat. Dit zuur zorgt voor de eigenlijke werking. Het is dus het meest effectief in zure en licht zure producten. Het is onwerkzaam bij neutrale pH.