zitten er micro organismen in peper ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
vast wel iets, het is geen steriele pot

Antwoorden (2)

Natuurlijk zitten er micro organismen in peper, of beter gezegd, ze zitten er in elk geval op!

Dat een peper zo scherp smaakt zal micro organismen niet weerhouden erop te groeien. Er schijnen zelfs meren te bestaan die heel basisch zijn en heel er heet, ik geloof wel 90 graden en zelfs daar schijnt uiteindelijk zich een organisme te ontwikkelen dat er tegen kan en daar dus leeft.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie ook de link (die trouwens niet over pepers gaat) maar ook daar wordt gesproken van bacterien IN groente. Daar wordt echter toch mee bedoeld aan de buitenkant van de groente of op het snijvlak.

En laat je niet gek maken, dat overal bacterien op zitten wil niet zeggen dat dit per definitie schadelijk is, die uit de link toevallig wel maar er zijn ook heel veel bacterien die voor ons onschuldig zijn en bovendien zitten we zelf ook onder de bacterieen (gelukkig maar want die in onze darmen zijn van levensbelang)

Toegevoegd na 10 minuten:
ha ha, ik ging er van uit dat je het over verse peper had. Nu realiseer ik me ineens dat je het ook over peper in een potje kunt hebben.
Helaas is het daar nog erger mee gesteld, lees de tweede link maar eens, daar wordt het peper en zoutvaatje bacteriebom nr 4 genoemd.
Dat zit dus niet in de peper zelf maar in het potje dat je pakt (en je zult wel moeten als je het wilt gebruiken).

Onder hele droge omstandigheden kunnen vrijwel geen micro organismen leven, dus in kurkdroge peper zelf zit niks tot vrijwel niks op dit gebied.

quote
"Bacteriebom 4: Peper- en zoutvaatje
Niet echt een fris idee dat er een bacteriebom gewoon op tafel staat naast het bord waar je uit eet. Toch is het zo. Het peper- en zoutvaatje kwam niet rooskleurig uit een onderzoek van de Universiteit van Virginia uit 2008. De onderzoekers vroegen aan 30 volwassenen die beginnende tekenen van verkoudheid toonden, welke 10 plekken ze in hun huis de laatste 18 uur hadden aangeraakt. Vervolgens testten de onderzoekers de aangewezen plekken op virussen. Op 41% van de aangewezen plekken werden virussen aangetroffen. Elk genoemd peper- en zoutvaatje werd positief getest op verkoudheidsvirussen.

Hoe maak je deze bacteriebom onschadelijk?
Veeg het peper- en zoutvaatje ook af, als je de eettafel afneemt. Uiteraard met een schoon doekje. Maar de beste bescherming tegen het oppikken of verspreiden van bacteriën is om je handen voor én na het eten te wassen"
10 jaar geleden
Na oogsten zitten pepers bomvol met bacteriën. Door het drogen gaat maar een zeer klein deel van de bacteriën dood. Scherpte is nauwelijks van invloed op het aantal bacteriën dat erop zit. Peper word vaak in 3e wereld landen in slechte hygiënische omstandigheden gedroogd.
Door het drogen is de buitenste huid van de peper vaak gebroken, waardoor er ook bacteriën in de peperkorrel komen. Door het drogen is de wateractiviteit zeer laag, waardoor de bacteriën niet kunnen groeien (maar ook niet of nauwelijks) dood gaan. Breng je de peper in een vochtige omgeving, dan zullen de bacteriën echter zich snel weer ontwikkelen.

Peper die bijvoorbeeld in de vleeswarenindustrie word gebruikt word om die reden dan ook gestoomd. Dit geeft wel verlies van geur en smaakstoffen, maar zorgt wel voor een veilig eindpproduct. Ik weet niet zeker of dit ook gedaan word voor alle peper die aan consumenten word geleverd, voor zover ik van een kennis (zie pepers naar NL importeerde) heb begrepen voor een aantal leveranciers wel.

Het aantal bacteriën dat erop zit is trouwens niet van belang, het gaat namelijk om het aantal ziekteverwekkende bacteriën voor als je er niet ziek van wilt worden. Deze heten pathogenen. Pathogenen krijg je (in een natte omgeving) bij 75 °C en ca 30 seconden verhitten zo dood. Let op : in droge oven / frituur heb je veel langer / hogere temperatuur nodig.