Als je deze te lang gebruikt ontstaat er een verslaving. Verder kunnen voedingsstoffen niet goed opgenomen meer worden. De spieren en controle over de zenuwen in de dikke darm worden vernietigd waardoor de ontlasting uiteindelijk helemaal verstoord wordt en de constipatie chronisch wordt.

Het beste is om via speciale voeding te "laxeren" en indine dit niet lukt om een dokter te raadplegen. Ongecontroleerd en te lang laxeren kan enorme gevolgen hebben voor je lichaam.

Hopelijk ben je hiermee geholpen.

Toegevoegd na 36 seconden:
indine = indien
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
verslaving in in de zin van gewenning. Je kunt wel van een geestelijke afhankelijkheid spreken. langetermijn consequenties: kaliumtekort, malabsorbtie vitamines, verstoorde darmwerking, misselijk, uitdroging, hoofdpijn. helaas alle bovenstaande zelf ondervonden :(
Mogelijke bijwerkingen van laxeermiddelen zijn:
- Maagdarmklachten, zoals buikpijn, buikkrampen, diarree en misselijkheid en braken.
- Irritatie en ontsteking aan de endeldarm.
- Duizeligheid en flauwvallen.
- Als ze langere tijd achter elkaar gebruikt worden is er kans op een 'luie' darm. Dan komt de ontlasting niet meer uit zichzelf op gang.
- Langdurig gebruik kan leiden tot waterige diarree met extreem verlies aan vocht en zouten (vooral kalium), spierzwakte, gewichtsverlies en eiwitverlies via de urine.
Amadea