Is sucralose minder schadelijk dan aspartaam?

Wij willen geen suiker meer gebruiken in de thee, en Stevia vinden we te zoet. Sucralose bevalt goed qua smaak, maar is het eigenlijk wel gezond?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Sinds 2004 is sucralose, of gechloreerde tafelsuiker (sucrose) toegelaten als voedseladditief (zoetstof) in Europa. Sucralose bevat 3 chlooratomen en behoort tot de groep van organohalogeen-componenten, de eerste groep verbindingen op de zwarte lijst van Europa!

Weliswaar wordt slechts een klein gedeelte in het lichaam opgenomen en gemetaboliseerd, maar de rest wordt uitgescheiden en komt in het milieu terecht. Het wordt niet tegengehouden door waterzuiveringsinstallaties. In de Noorse fjorden is het al teruggevonden. Het probleem is dat alle organismen die in het watermilieu leven continu in contact zijn met deze gechloreerde verbinding. Het is niet geweten hoe dit gechloreerd product al deze organismen kan beïnvloeden of veranderen (mutaties) en wat de uiteindelijke invloed ervan is op de voedselpiramide. Het is te verwachten dat hiermee problemen zullen ontstaan, want deze verbinding zal vroeg of laat wel ergens in een verbrandingsoven terecht komen en dan bij verbranding tezamen met andere componenten een reeks van PCB’s en dioxines vormen, sterk kankerverwekkende verbindingen (cfr de Ames-test, bereiding van de supernatant 9000-fractie (S9 fractie).
Deze vraag werd beantwoord door:
Prof. Dr. Jan Geuns
Hoofd Lab Functionele Biologie
fremar