Zijn kant en klaar maaltijden uit de supermarkt gezond ?

zitten er voldoende voedingsstoffen in

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ligt eraan wélke kant-en-klaarmaaltijden. Bestaan ze vooral uit pasta, kaas en room, dan niet. Maar er zijn ook kant-en-klaars waar een fatsoenlijke portie verse groenten in zit. Kwestie van op het etiketje kijken wat erin zit. Let er daarbij niet alleen op dat er genoeg in zit, maar ook of er dingen in zitten die je zelf niet (in die hoeveelheden) in je eten zou stoppen. Veel kant-en-klaars bevatten bijvoorbeeld meer suiker en zout dan gezond is. Om die hoeveelheden in te schatten, kun je kijken naar de volgorde van de ingrediëntenlijst. Over het algemeen staan de ingrediënten die het grootste deel van de maaltijd uitmaken vooran in de lijst.

De samenstelling van veel Europese kant-en-klare maaltijden laat te wensen over. Bijna zestig procent van de maaltijden bevat te veel vet en te weinig koolhydraten. Dat is de conclusie van het EU-project Double Fresh, een door de EU gefinancierd project om de kwaliteit van kant-en-klare maaltijden te verhogen, meldt vakblad Meat & Meal. Ook zitten er in alle maaltijden die zijn onderzocht te weinig vezels en is het zoutgehalte veel te hoog. Toegevoegd na 52 seconden: Volgens wetenschapper dr. Karl-Heinz Wagner, verbonden aan het project en de Universiteit van Wenen, kunnen fabrikanten iets aan de voedingswaarden doen door vet vlees vaker te vervangen door mager vlees of vis. Ook zegt Wagner dat fabrikanten room moeten vervangen door mager melkpoeder bij het maken van sauzen.

Bronnen:
http://www.distrifood.nl/web/Assortiment/A...

De meeste kant en klaar maaltijden zijn niet gezond. In dit soort maaltijden wordt veel conserveringsmiddelen, additieven en smaakversterkers gebruikt. En deze zijn alles behalve gezond.

Buiten het feit dat er een redelijk normale maaltijd in zit, zit er meer in dan alleen dat. Denk dan bijvoorbeeld aan conserveringsmiddelen, smaakstoffen, kleurstoffen, enz. Het moet toch redelijk houdbaar zijn sinds het wordt gemaakt. Als je eenmaal zelf je eten hebt bereidt, proef je de verschillen. Je proeft dan ook de kwaliteit. Dan proef je ook wat werkelijk goed is voor je gezondheid. Hetzelfde als je een keer het verschil geproefd hebt tussen gewone pickwick thee en biologische thee (van dezelfde smaken).

Dit verschilt. Daarom is het verstandig om de maaltijd voor aanschaf te beoordelen. Let bij de aanschaf van een kant en klaar maaltijd op het volgende: - Bevat de maaltijd voldoende groente? De meeste kant-en-klaarmaaltijden bevatten te weinig groente. Een gezonde warme maaltijd bevat ten minste 150 gram groente. Is dit niet het geval, eet er dan salade of rauwkost bij (al dan niet kant-en-klaar). -Let op de hoeveelheid verzadigd vet. De hoeveelheid verzadigd vet in de maaltijden kan zeer sterk variëren. Helaas staat dit niet altijd duidelijk op het etiket vermeld. Kies als dat kan een maaltijd met zo min mogelijk verzadigd vet. - Bevat de maaltijd voldoende vezels? Maaltijden met witte rijst, gewone pasta en pizza, bevatten minder vezels. Kies ook eens voor kant-en-klaarmaaltijden met aardappelen, bijvoorbeeld stamppot of peulvruchten, bijvoorbeeld chili. - Bevat de maaltijd niet teveel zout? Het is belangrijk dat de kant-en-klaarmaaltijd niet te veel zout bevat. Het zoutgehalte staat soms vermeld op de verpakking, maar niet altijd. Het is daarom lastig na te gaan hoeveel zout het product bevat. Let hier toch op bij het maken van een keuze. - Let op de hoeveelheid calorieën. Een richtlijn voor de grootte van de maaltijd is 450-750 kilocalorieën per portie.

Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezo...

Deze maaltijden zijn niet de gezondste maaltijden. De hoeveelheid zout is vaak te hoog.

dat ligt er aan. als je een stoommaaltijd koopt is dit natuurlijk gezonder dan een hamburger. maar je kunt het zo ongezond maken als je zelf wilt. er is voortaan zoveel keus dat hier geen duidelijk antwoord op te geven is.

Ik kan je alleen maar het antwoord geven dat je niet wilt horen : Nee. Kant en klaar maaltijden bevatten niet alleen standaard veel te veel zout, maar ook allerlei toevoegingen om ze er in de verpakking redelijk aantrekkelijk uit te laten zien. Diepvries is nog zo ongeveer het minste kwaad (met uitzondering van pizza natuurlijk), maar ook die zijn naarmate ze completer zijn, niet vrij van toevoegingen en uiteindelijk gaat er niks boven vers. Ook de moderne verse stoommaaltijden komen er redelijk uit, maar zijn geen volledige vervanging voor vers. Incidenteel een kant en klaar maaltijd kan geen kwaad, maar op de lange duur is het verre van gezond. Er zitten wel voldoende voedingsstoffen in (hoewel je aan het vitaminegehalte mag twijfelen) maar teveel toevoegingen, waardoor het voor dagelijkse kost niet geschikt is. Helaas. Zelfs voorgesneden verse groenten zijn al minder goed dan zelf snijden, omdat er in het plastic zakje (dat natuurlijk ook niet best is voor het milieu, maar dat terzijde) ook al iets van een gas zit om de boel vers te houden. Gewoon lekker doen en lekker eten, maar probeer jezelf niet te vertellen dat het net zo goed is als helemaal vers.

De kwaliteit van kant en klare maaltijden neemt steeds meer toe, toch is het nog altijd zo dat bij de productie van kant- en klaarmaaltijden vaak nog meer rekening wordt gehouden met de smaak dan met de voedingswaarde. Hierdoor bevatten de maaltijden geregeld te veel zout, vet en andere ongezonde voedingsmiddelen en juist te weinig groenten. Dus zijn ze niet zo gezond.

Er is sowieso geen kant en klaar maaltijd te vinden waar netjes 2 ons groente in zit. Het maakt natuurlijk al veel uit welke maaltijd je kiest. Een portie macaroni met ham en kaas kan je moeilijk gezond noemen terwijl een stoommaaltijd of Ah dagvers-maaltijd behoorlijk goed is. Ik vind het wel onhandig dat de porties altijd een beetje aan de krappe kant zijn, vooral voor mannen. En ik kan de maaltijden waar een gehaktbal bij zit afraden. Die bal is niet te eten...

Ja, want als dat niet was, dan nam je er 2 achter elkaar... Dus als je er een neemt hoef je geen tweede meer... Dus dat voedt goed... En gezond: Het is net zo gezond als je denkt dat het is... ECHT WAAR...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100