Er zijn geen bacteriën die kunnen groeien in ijs. Als je ijsblokjes maakt van suikerwater is er echter meer "vrij water" beschikbaar, en is er een heel kleine mogelijkheid wanneer je het ijs bij -2 C bewaart. Bacteriën gaan echter niet of nauwelijks kapot van vorst, dus alles wat erin zat, blijft erin zitten.

Andere vormen als chemisch bederf zijn voor puur bevroren water ook niet mogelijk. Enige dat verandert is structuur van het ijs, maar dat zou ik in dit geval geen bederf willen noemen, dus :
Nee, een ijsblokje van puur water kan niet bederven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als ze in een vervuild vriesvak worden bewaard dan zouden er ziekteverwekkende resten op het ijs kunnen plakken en vervolgens de gebruiker van de ijsblokjes onwel kunnen maken. Maar gewoon schoon ijs, hygiënisch in een werkende diepvries bewaard zal niet bederven. Het enige wat mis kan gaan is dat de stroom uitvalt, en dan wordt het water (wat niet drinkbaar meer zal zijn).
Amadea
10 jaar geleden
Echt rotten doen ze onder normale omstandigheden niet, omdat bacterieen in ijs dat van zuiver water is gemaakt, zich niet vermenigvuldigen. Ze hebben immers niks te eten. Wel heeft ijs de neiging om geurtjes van andere voedingsmiddelen aan zich te binden. Vandaar dat ijsblokjes die te lang staan een viezige "koelkastsmaak" krijgen.
Je kunt ze beter weggooien als ze al een tijdje staan en nieuwe maken.