Waarom blijft het in een plastic bakje het eten die je opwarmt in magnetron veel langer warm?

Ten opzichte in een bord. Het eten blijft veeel langer warm in een plactic bakje dan in een normale bord,
hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Dit komt waarschijnlijk door de hoge rand van een bakje.
Een bord is plat, waardoor het voedsel meer in aanraking komt met de lucht; hierdoor koelt het snel af.
Als het eten daarentegen in een bakje zit komt alleen de bovenste laag in aanraking met de lucht. Dus de bovenste laag koelt af, en wat eronder zit niet (zo snel).

Dit werkt hetzelfde met een níet plastic bakje. Als jij een bakje van keramiek gebruikt koelt het eten net zo langzaam af als in een plastic bakje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij heeft het materiaal er ook mee te maken. Plastic geleidt warmte veel minder goed dat aardewerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar dat plastic is wel veel dunner hea.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker weten? Ik had het plastic bakje uit de vraag niet nagemeten. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:P nou ja, zo dun plactic als op de foto bij de vraag heb je vaak niet bij porselein, of waar haar gewone bord ook maar van is. Is Over t algemeen veel dikker,
Dus: nou ja dat is een belangrijke rol die meespeelt vind ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, point taken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XD mooi. +
In eeen bakje is het eten "compacter", op een bord ligt het meer "uitgespreid".

Een "homp" eten zoals in een bakje koelt langzamer af dan "uitgesmeerd" eten zoals op een bord.

Wat doe je als je een bord met eten krijgt, en het eten is te heet? Dan verspreid je het eten zo veel mogelijk over je hele bord. Daardoor koelt het sneller af.

Vergelijk het met een kommetje soep of een bord soep. Soep in een kommetje blijft veel langer warm dan soep uit dezelfde pan op een bord.
Cryofiel
14 jaar geleden
Tijdens het opwarmen van voedsel in de magnetron, zorgt het warme/ hete voedsel, dat het bord of bakje ook opgewarmd wordt. De verpakking zorgt buiten de magnetron vervolgens voor een stukje isolatie van het eten. Bij een bord is er dan alleen isolatie aan de onderzijde . Een bakje omsluit het eten veel meer en zorgt ook voor een stukje isolatie aan de zijkanten.

Wat verder nog kan meespelen is dat het eten vaak als een kluit in het bakje ligt en meestal meer gespreid op een bord. groter oppervlak van het eten zorgt voor dat er meer warmte kan uitstralen, waardoor het eten dus sneller afkoelt.
AlphaLimaSierra