Amper. Blik afsluiten en nooit in de koelkast bewaren. In Italië waar ik vaak kom staat zo'n blik gewoon in de keuken op het aanrecht en is het 32 graden. Prima, niets mee aan de hand. Ik gebruik ook blikken (van 5 liter) , schenk in een gewone fles een litertje over en zet het blik weer in de gangkast. En daar is het op dit moment ook 30 graden. Niets aan de hand. Maar olijfolie in de koelkast, niet doen want dan slaat de olie blind, dus ondoorzichtig. Overigens komt dat wel goed als de olie weer gewoon op kamertemperatuur is.
Over olijfolie wordt in ons land ontzettend belangrijk en moeilijk gedaan, maar het is heel gewoon spul in de productie landen en de marketing doet dan de rest in de landen waar het wordt geïmporteerd ( gaat de prijs ook enorm van omhoog).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, als de olie wordt blootgesteld aan zuurstof, gaat deze oxideren. Koel bewaren vertaagt dit proces.
bamibal
10 jaar geleden
Voor het bewaren van olijfolie is het belangrijk dat hij nooit in het warme zonlicht staat. De olie begint haar smaak na 18 maanden te verliezen, maar de kwaliteit verandert hier niet door.