wat is de witte neerslag onder in mijn weckflessen?

Ik weck nog op de ouderwetse manier. Bij een aantal potten met voornamelijk bonen, snijbonen en wortels komt er na verloop van tijd een witte neerslag onder in de potten. Rode kool, bieten, soep e.d. gaat goed.

Deze neerslag maakt dat de groenten zurig smaken en dus niet meer echt eetbaar zijn. Ik gebruik alleen oude, verteerde paardenmest als bemesting en dus geen kunstmest, met name stikstof. Ik kook de potten uit met soda en/of sulfiet.

Wie heeft een idee waar het probleem aan zou kunnen liggen en hoe ik het zou kunnen voorkomen? Alvast bedankt voor alle te nemen moeite.

Met vriendelijke groet, Jan

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het enige wat ik kan bedenken als je praat over witte aanslag in je bokalen met bonen is dat er mogelijk een laagje zetmeel op de bodem van je bokalen licht. Bij je worteltjes denk ik eerder aan de suikers van de wortelen die bezonken zijn. In beide gevallen kan er dan een soort gisting optreden. Ook de smaakverandering zou hier kunnen op wijzen. Een mogelijke oplossing hiervoor zou kunnen zijn de sterkte van je pekel aan te passen. Hiermee bedoel ik dus iets meer zout toevoegen. Wat eventueel ook zou kunnen helpen is de bokalen bij een iets hogere temperatuur steriliseren. Dit kan je doen door aan het kookwater wat zout toe te voegen dat maakt dat het kookwater bij een hogere temperatuur gaat koken. Wat betreft het reinigen van je bokalen hou ik het bij gewoon afwassen en voor gebruik even uitspoelen met kokend water, nog nooit enig probleem gehad. Wel altijd nieuwe rubbers gebruiken, dus nooit een rubber twee maal gebruiken. Nog even 2 snelle tips: Als je boontjes inmaakt stop er een takje bonenkruid bij, dit komt de smaak van de boontjes ten goede. En bij worteltjes stop ik een half laurierblaadje. Lekkeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100