Hoe groot is de kans dat je twee keer een ei van dezelfde kip eet?

En dan heb ik het niet over de kippetjes die de mensen zelf in in de tuin hebben maar over eieren die je in de supermarkt koopt.

En laten we dan even zeggen dat de eieren altijd van hetzelfde "merk" zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dat ligt eraan hoeveel eieren je eet.
Een gemiddelde kippenhouder had in 2009 40 duizend legkippen.
Dus dan is de kans 0,000025 dat je ei van die ene bepaalde kip is. Dat moet je dan nog vermenigvuldigen met het aantal eieren dat je eet. Maar je kan niet zeggen ik eet in mijn hele leven .... eieren, want een legkip heeft een veel korter leven dan een mens. Maar je kan wel zeggen ik eet in 1 jaar ... eieren, de kans dat daar 2 van dezelfde kip bijzitten is ....

Als je niet altijd van hetzelfde merk eet:
In 2009 waren er ruim 45 miljoen legkippen. Als je 1 ei eet, is de kans dus 0,0000000222222222 dat het van die ene bepaalde kip is. Dat getal moet je dan vermenigvuldigen met het aantal eieren dat je eet.

Toegevoegd na 17 minuten:
Een gemiddeld mens eet 180 eieren per jaar, maar dat is inclusief alle eieren die in ander voedsel verwerkt is, ik neem aan dat je bedoelt van echte losse eieren? Daar kon ik helaas geen cijfers over vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch vind ik deze verklaring het beste! het "goeiste" antwoord.

Andere antwoorden (5)

heel klein want er zitten 100 miljoen kippen in de nederlandse stallen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar dat zijn niet allemaal legkippen, meer dan de helft is vleeskuiken, die worden gehouden voor het vlees en geven geen eieren.
Die kans lijkt mij kleiner dan klein. Heb je ooit wel eens op zo een boerderij of legbatterij fabriek gekeken?
Ik zou zeggen een kans van 0,00000000001%??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar baseer je die kans op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben in Nederland meer dan 100 miljoen kippen.
Een kip legt gemiddeld 300 eieren per dag. Dat zijn dus totaal 30.000.000.000 eieren in een jaar.
Gemiddeld eet de Nederlander zo een 181 eieren per jaar.
Hoe groot schat jij dan die kans in? En ik weet ook wel dat er nog andere factoren spelen maar ik heb niet de beschikking over al die gegevens. Geografisch, aantal leveranciers, etc.etc. Maar op basis van deze gegevens kan je in ieder geval wel een conclusie trekken dat de kans erg klein is.
ok hier de cijfers:

"Nederland telde in 2007 30,1 miljoen leghennen die samen 9,4 miljard eieren produceerden in de klassen klein (43-53 gram), middel (53-63 gram) en groot (63-73 gram).

Ruwweg twee derde van al die eieren gaat naar het buitenland. Zelf eten we 3 miljard eieren: 182 eieren per hoofd per jaar, inclusief de eieren die in bewerkte voeding zoals cake en koek zijn verwerkt"

het gaat over 2007 maar kon niet zo snel iets anders vinden. mijn wiskunde knobbel is te verwaarlozen dus misschien kan iemand anders de som maken? het moet iets zijn als 900000000 : 3 : 16000000 x 182= ????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor ons is die kans heel groot: iets verderop halen we de eieren bij een hobbyboerin. Ze heeft stuk of 20 kippen. Oh ja, zelfs dubbeldooiers!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kans is mogelijk zeer groot.

Gek genoeg kan het antwoord op deze vraag bijna gelijk zijn aan het antwoord op de vraag hoe groot de kans is dat je hetzelfde lucht molecuul dat Julius Ceasar inademde, nog een keer zal inademen.
Volgens het programma "tussen de oren" is deze kans 100%. Nu wil ik niet beweren dat de kans op een ei van dezelfde kip 100% is, maar het kan zomaar hoger liggen dan wij met zijn allen denken.

Zie deze discussie op Tweakers.net:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1290368

Zoals in de bovenstaande antwoorden al wordt aangegeven eten we met zijn allen grote hoeveelheden eieren. De vergelijking met luchtmoleculen gaat tot op zekere hoogte gelijk op.

Blijf out of the box denken, niet alles is altijd wat het op het eerste gezicht lijkt...