Wat is het verschil tussen "vies" en "niet lekker"

Wanneer is iets "vies" en wanneer is iets "niet lekker"

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Niet lekker is een kwestie van smaak en dit maken je smaakpapillen op je tong uit.
Vies is iets dat niet schoon is. Dit wordt bepaald door meerdere zintuigen. Je handen, daar voel je mee of het vies aanvoelt (plakkerig, zweterig) je ogen daarmee zie je vuil liggen of vlekken ergens op zitten, je neus, daarmee ruik je vieze luchtjes of stank.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Niet lekker kun je nog wel eten, vies daarentegen niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Vieze dingen kun je ook eten. -1
iets wat je gewoon niet lekker vind is nog wel te eten.
maar als je het vies vind dan hoef je het echt niet
14 jaar geleden
Hondepoep is vies. Champignons zijn niet lekker ;)

Ik denk dat het verschil zit in de wens tot het eten:
Vies: Wil je echt niet eten
Niet lekker: Zou niet je keuze zijn, maar eet je wel als je het voor je krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vies vind ik viezer dan niet lekker ;)

Niet lekker is milder dan echt vies vinden.

Net als een klootzak net iets erger is dan een lul

Althans zo zie ik het
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind 'lul' erger.
Teminste, als het om scheldwoorden gaat.
Anders heeft die juist de voorkeur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat is zo.. Het gaat natuurlijk ook erom hoe jij tegenover het wordt staat.. Vies is heel veelzijdig. Kan te maken hebben met smaak zoals niet lekker, maar ook als je het ondraaglijk niet lekker is.
Of vies omdat het gewoon smerig is en niet meer eetbaar..
Vies is iets wat onhygienisch is, iets wat je beter niet kunt eten. En niet lekker is iets wat gewoon niet smaakt en jij dus liever niet eet.

Ik heb ook altijd geleerd dat je eten nooit "vies" mag noemen. Als je het niet lust dan vindt je het niet lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een keer kreeg ik in een restaurant pasta met daarop iets wat op hondenvoer leek. Het had tomatensaus voor moeten stellen. Ik vond er niets in dat op tomaat leek, en het rook ook meer naar hondenvoer dan naar iets wat je door de pasta doet.
Dat was met recht 'vies' te noemen. 'Vies' was zelfs een understatement.
Heb het ook niet opgegeten, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jak!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons thuis óók : eten wat mijn moeder had klaargemaakt, was per definitie nooit 'vies', spruitjes waren gewoon 'niet lekker'...+1
Haggis is wel het meest bekende Schotse eten. Het bestaat uit een schapenmaag, gevuld met vlees. Dit vlees komt van de ingewanden (hart, lever, longen en luchtpijp

vies vies vies vies vies

maar de schotten vinden het lekker

dus vies is iets wat je ook kan eten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je buiten in een modderplas hebt liggen rollen, ben je vies, zowel je kleren als jezelf.
Bruine bonen zijn niet lekker.

Rauwe tomaten, zijn afgrijselijk walgelijk goor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"niet lekker" zeg je als je beleefd wilt zijn, maar "vies" bedoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als voedsel vies is, zit er een onaangename geur of smaak aan, die door de meeste mensen als zodanig niet geprefereerd zal worden.
Als voedsel niet lekker is, zal dat vaak een persoonlijke belevenis zijn. Een ander kan ditzelfde voedsel wel lekker vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik iets niet (zo) lekker vind, zal ik het niet nog een keer koken of eten of bestellen, maar ik krijg het wel weg. Of ik eet het echt omdat het moet, fruit bijvoorbeeld. Vind ik echt absoluut niet lekker, maar ik moet het eten dus doe ik het maar braaf. Sowieso eten we regelmatig eten dat we wellicht niet uitgesproken lekker vinden, of kunnen we ook wel iets lekkerders bedenken, maar van elke dag je lievelingskostje wordt je niet groot. Vooral niet als dat lievelingskostje net een beetje te vet is, bijvoorbeeld.

Vies eten daarentegen., dat me ECHT zo ontzettend tegenstaat dat ik er onpasselijk van wordt, daarvan eet ik niet eens mijn bordje leeg. Dat krijg ik gewoon niet weg. Overigens gebeurt dat maar heel zelden ; ik ben een behoorlijke 'vuilnisbak' . Eigenlijk alleen als eten bedorven is of om een andere reden onaangenaam smaakt of ruikt, verklaar ik het ' vies' . En eet het dus niet op, en serveer het ook niet aan een ander.
Van de ' eetbare' voedselsoorten is dat tot op heden alleen nog maar met de Indiase keuken gelukt. Dat smaakt voor mij echt of je Odorex zit te likken of condooms loopt te kauwen, of dat er per ongeluk iemand potpourri in plaats van kruiden heeft gebruikt ofzo ; voor mij volslagen oneetbaar.